7. Cape Zero
8. Ikaros
9. Un.safe
10. Egypt, I Am Dying
11. Confession
3

Der findes vist ikke et dansk metalband, der knokler hårdere og tager på flere vanvidsturnéer end københavnerdrengene fra Scarred By Beauty, og man kan ikke andet end at beundre og have sympati for sådan en arbejdsiver. Samtidig begynder den selvtillid og tro på egne evner, som drengene udviser, at bære frugt og har indtil videre udkrystalliseret sig i tillid fra omverdenen i form af management, pladeselskaber og europæisk bookingagentur.

Efter selv at have finansieret forløberen, ’Sutra’, har Scarred By Beauty denne gang indgået samarbejder med såvel det tyske pladeselskab Redfield Records som danske What Happened To the Reason For Screaming Records om at udgive det nyeste skrig, ’Cape Zero’.

Ambitionerne fejler altså ikke noget, og ’Cape Zero’ emmer da også deraf, og måske vigtigst af alt rækker talentet også dertil, for pladen har bestemt et internationalt snit.

Selv kalder Scarred By Beauty sig et hardcore-band, men ’Cape Zero’ lyder mere af de senere ”core”-genrer, end hvad de tilsyneladende selv vil være ved. Men hånden på hjertet har bandet stilmæssigt meget mere tilfælles med Bring Me The Horizon, end de har med Madball. Det er uden tvivl den nyere ”core”, som de unge af i dag vil have, men det er altså nogle letkøbte genrer, hvor ”palm-muted” enkeltstrengsriff, som i sig selv er en god ting, bliver kørt ud i det nærmest absurde, momentvis afbrudt af åbne, skæve akkorder.

Numrene på ’Cape Zero’ følger langt henad vejen dette skema. Alligevel virker de to første numre overbevisende, men allerede herefter bliver den ”pruttende” sjettestreng enerverende. Samtidig har drengene ikke gjort alverden for at afhjælpe ensartetheden og har gemt de mere afvekslende (læs: bedste) numre til sidst. Det er eksempelvis lidt af en gåde, hvorfor et ellers fremragende nummer som ’Egypt, I Am Dying’ skal gemmes væk til allersidst.

Af andre mindeværdige numre bør nævnes pladens bedste nummer, ’We Are Reflections’, og ’Ikaros’, hvor Scarred By Beauty viser en mere punket side af sig selv, samt den tunge ’Lighthouse’, som i øvrigt gæstes af Jacob Bredahl (The Kandidate, Last Mile, ex-HateSphere), hvis vokalpræstation på dette nummer afviger i kvalitet fra, hvad man ellers har hørt ham lave.

Hvorom alting er, så er Scarred By Beauty gode, hårdtarbejdende, talentfulde, og de har efterhånden fundet deres stilmæssige udtryk, men ’Cape Zero’ bliver simpelthen for meget af det gode.