5. 44 Double Zero
6. Hell Is Where I Stay
7. Soldier Of Fortune
8. When Death Calls
9. The Return
3

Hypocrisy har med Peter Tägtgren i front været en institution i dødsmetal, hvor de var en del af de bands, der bar genren frem, da Göteborg satte genren på verdenskortet. Debutpladen 'Penetralia' udkom i '92, og siden har Tägtgren sikkert svunget taktstokken i bandet, der har udsendt plader lige siden da. Her i 2013 er det så blevet tid til 'End Of Disclosure', der markerer Hypocrisys 12. studieplade.

Pladen åbner med titelnummeret, der er i nyere, melodisk Hypocrisy-territorium. Den velkendte lyd og produktion, som Tägtgren naturligvis selv står for, lader sig ikke fornægte. Den bliver fulgt op af 'Tales Of Thy Spineless', der så er et mere old-school nummer, hvor Tägtgren bruger den dybe, grumme vokal, og sangen har den snert af black metal over sig, som kendetegnede bandets første udgivelser.

Allerede fra 'The Fourth Dimension' fra '94 og i særdeleshed på 'Abducted' fra '96 begyndte Hypocrisy at lade et nyt tema dukke op såvel visuelt som lyrisk. Ufoer og rumvæsener. Deres ubetinget største kommercielle hit ' " target="_blank">Roswell '47' fra 'Abducted' er et godt eksempel herpå. Og her næsten 20 år senere mener Tägtgren godt, at han stadig kan tappe lidt fra dén kunstneriske åre. Det er i hvert fald tydeligt på sangen '44 Double Zero', hvor han så også lige henviser til tv-serien '4400', der netop omhandler bortførte mennesker osv.

Noget af det, som Tägtgren er kendt for, er hans øre for melodi. Det er der også på den nye plade. Her og der fænger den, bl.a. på den tunge 'Hell Is Where I Stay'. Men der er også lidt genbrug at spore på pladen. Det er næsten for genkendeligt. Lige fra det tunge, det fængende, det melodiske og den atmosfæriske afslutter 'The Return', der minder om lignende sange fra 'Hypocrisy'-pladen fra '99. Problemet med ens kritik af Tägtgrens genbrug er bare, at han gør det forbandet godt.

Tilbage står man med fornemmelsen af, at man har hørt det her før. Det er klassisk Hypocrisy, der på denne plade formår at binde alle de forskellige retninger, som bandet har begivet sig ud i på de 11 foregående plader, sammen. Pladen vil være en tryg investering for bandets nuværende fans, og nye interesserede lyttere vil få et meget godt billede af, hvad Hypocrisy er for en størrelse. Vi kvitterer med tre stjerner.

Derudover kan vi meddele, at Hypocrisy netop nu indleder en Europa-turné, hvor de har danske Essence med som opvarmning. Devilution drager til Hamburg, hvor de spiller på Markthalle søndag d. 7. april 2013, og her vil vi lytte til begge bands og rapporterer naturligvis derfra.

Nedenfor kan du høre titelnummeret 'End Of Disclosure' i Hypocrisys officielle musikvideo.