Fokuseret på rødderne

a3330287848_10

Sylosis bruger sin mangeårige erfaring på at se bagud, barbere til og så lave et stærkt og mere direkte album, end den gængse fan af bandet måske ville have forventet.

A Sign of Things to Come
08-09-2023
4

Målet for Sylosis med ’A Sign of Things to Come’ var at skabe en tung og intens skive, hvilket for bandet også har føltes lidt som en slags venden tilbage til rødderne. Dog med en mere fokuseret sangskrivning, der har været sig bevidst om, at folk måske ikke altid lige kunne holde tungen lige i munden og bevare interessen, når Sylosis, som på flere af de foregående skiver, har bevæget sig ud af en teknisk, nærmest progressiv vej. Væk er krummelurerne på guitarriffsene, og i stedet får man en hård og fængende omgang metalcore, hvor dynamikken ligger i numre, der kan buldre afsted og så alligevel have det store omkvæd.

Den store ragekniv har altså været inde over processen. Færre sange og med kortere spilletid end vanligt. Det er ikke en 'Reign in Blood' i spilletid, men for englænderne er det en lille bedrift at komme under tre kvarter. Sylosis som trademark går måske ikke igen i form af legesygt materiale, men bandets meritter ud i teknisk snilde gør, at materialet er spillet med et kæmpe overskud, der med et fokus på det mere simple, intense og fængende virkelig virker. Sylosis har i den grad fået hooks med. Både i riffs og i vokal, hvor guitarist/vokalist Josh Middleton kommer hele vejen rundt fra sin fede råben, der tvistes til onde growls og hen i en ren vokal, der bider fra sig og er stærkt melodisk, altimens det holder sig fra det helt fløjlsblide.

Bandet stemmer nu i C#, og den drejning af stemmeskruerne ned i dybere leje betyder, at Middleton der over årene har fået en dybere grundvokal, bedre kan udnytte sin vokale spændvidde, og han lyder ondere i det dybe, og får bedre melodierne til sin ret i det lysere område.

Ser man det, nu også med hooks!
Ved at tage det mere tekniske og finurlige ud af sangskrivningen, så er Sylosis krøbet ind i metalcore-hulen, hvor det unikke, der var umiskendeligt Sylosis, synes mindre åbenlyst. Som metalcore kommer ’A Sign of Things to Come’ ikke med en revolution til genren. Men det kommer med 10 sange, der holder et utroligt højt niveau, og ikke mindst med hooks som tidligere omtalt. Langt flere end hvad Sylosis tidligere har forkælet lytterne med på et album. Og det er vigtigt, og den kærkomne tilføjelse til Sylosis-universet.

Albummet lægger sig primært til den tunge side. Åbneren ’Deadwood’ brager egentlig af sted, men finder hurtigt en tryghed og styrke i det tunge. Titelnummeret er også tungt, tilføjer mere melodi og mørk stemning, og efterfølges af den Slipknot’ske ’Pariah’ med bøllegroove og det hele. Så kommer ’Poison for the Lost’ med dødsmetallisk tæft, uptempo og et stort omkvæd til at bryde det hele. I ’Descent’ går der nærmest emo i omkvædet, et ret fantastisk syng-med omkvæd i øvrigt. Og i visionen om et klassisk album, med en A- og B-side fungerer opbygningen af albummet ret godt. Det er tid til en pause, og fluks kommer den stille ’Absent’ med snakkende vokal, inden resten af albummet kører et dynamisk løb som numrene op til dette.