9. From the Ashes of the Fallen
10. Velvet Lies
11. Firesoul
12. Beyond the Waves
Kent Kirkegaard Jensen
4

Med pladen 'Soundtrack For the End Times' nyligt udgivet var Mercenary klar til omsider at indtage hjemmebanen i Aalborg med ny musik for første gang i mange år. Det gjorde de med bravour, men først skulle publikum og lydanlæg lige have banket rusten af sig, og det havde man hentet københavnske Billy Boy in Poison ind til at gøre.

Billy Boy in Poison havde ligesom hovednavnet valgt at tage en masse ny musik med denne fredag aften i på Studenterhuset i hjertet af Aalborg, så publikum fik helt nye sange lige fra start. De to første sange 'Remedy' og 'Castra' var således nyt materiale, hvorefter de hamrede videre i 'Kissed By the Sun' fra deres seneste fuldlængde 'Umbra'. 'White Hills' og titelnummeret fulgte, mens forsanger Hjalte Bertelsen piskede en stemning op med sine uregerlige bevægelser på scenen. De nåede også lige at gå lidt tilbage i tiden med 'Iron Grip' fra deres 2017-plade 'Invoker', før de lukkede koncerten ned med yderligere to nye sange 'Serpent of Old' og 'Swallow the Earth'. Billy Boy in Poison gjorde præcis det, et opvarmningsband skal gøre – fik hidset publikum op og sørget for, at stemningen nu var klar til hovednavnet. Deres dybe breaks i metalcore-genren fungerede helt perfekt.

Helt så godt gik det ikke for hovednavnet. Mercenary startede ellers godt ud og fik serveret både helt nyt og noget lidt gammelt. De startede ud med 'The Endless Fall' fra den fabelagtige 'Architect of Lies'-plade fra 2008 og sprang derefter fem år frem i tiden til 2013-pladen 'Through Our Darkest Days', hvor de spillede titelnummeret. Den plade er så 10 år gammel, men så var det også tid til noget nyt. Efter et par nyklassikere var det tid til at give publikum på Studenterhuset i Aalborg noget fra den nye plade. 'Heart of the Numb' har en gæst i form af Matt Leafy fra Trivium på plade, men denne fredag aften klarede Mercenary det hele selv.

Også da de smertefrit gik videre i 'Soul Decision' og '11 Dreams' fra pladen af samme navn. Sådan bølgede det mellem nyt og gammelt hele vejen gennem den halvanden time lange koncert. Desværre havde de også en smule knas med teknikken lige i starten af koncerten, og det kom i den grad igen før 'Velvet Lies' fra deres 2011-plade 'Metamorphosis'. Her måtte forsanger Rene Pedersen træde vande og fortælle publikum, hvor glade og taknemmelige Mercenary var for, at så mange gad møde frem her i 2023. For folk havde ventet længe på ny musik, og nu var festen her omsider!

Ellers var Mercenary præcis som de plejer at være. Utroligt dygtige på deres instrumenter. Parløbet mellem rytmeguitarist Jakob Mølbjerg og leadguitarist Martin Buus fungerede ikke overraskende fuldstændig perfekt, og når der endelig var lyd igennem, så satte de ikke en finger forkert hele aftenen. René Pedersens stemme var også god, og de præcise og meget hårde trommer fra Martin Nielsen var med til at sætte en tyk streg under, at nok har det taget lidt tid med at få musikken udgivet, men det har ikke været fordi man har ligget på den lade side med hensyn til at øveMercenary var klar og det kunne høres. Ikke mindst under klassikeren 'Firesoul', der fik lov at binde en krølle på aftenen før bandet sluttede af med den progressive 'Beyond the Waves', der også er sidste nummer på den nye plade.

Publikum var også klar. Studenterhuset var godt fyldt, og sådan en fredag, hvor folk lige har fået løn, der var man villig til at feste igennem. Det gjorde Billy Boy in Poison og Mercenary også, hvorfor det blev en yderst godkendt aften, også selvom teknikken drillede lidt i ny og næ.