3. The Calling
4. Even Tide
5. Closing the Circle
6. Breathe New Life
7. Truth
4

Det er ikke hver dag, vi anmelder en plade, hvor vi hylder et band for, at alt er ved det samme. Men med Saturnus gør vi en undtagelse. Det er 11 år siden, vi hørte 'Saturn in Ascension' og siden har vi længtes efter nyt. Nu er den her. 'The Storm Within' er, trods udskiftninger i truppen, Saturnus som vi kender den med den doom-lyd og dødsmetal-vokal, de har gjort til deres helt egen på den danske metalscene i årtier.

For umiddelbart er alt ved det gamle på 'The Storm Within'. 7 skæringer og en løbetid på en time, hvor de to første numre er mere end 11 minutter lange. Det tilbagelænede tempo med den sørgmodige growl og de melodiske guitarer er lige akkurat, som vi husker og nyder den.

Der er dog sket et og andet i Saturnus-lejren siden 2012, hvor de senest udgav ny musik. Guitaristerne er blevet skiftet ud, og nu er det spanske Julio Fernandez på rytmeguitar og britiske Indee Rehal-Sagoo på leadguitar. Vi var svært begejstrede for den tidligere guitarist Rune Stiassnys arbejde på 'Saturn in Ascension' og deres liveoptrædener, så vi var en anelse bekymrede for, om erstatningen nu ville kunne bevare niveauet. Det er heldigvis tilfældet. Når man hører hvordan guitarerne græder flot på singlen 'The Calling', kan vi trække vejret ordentligt igen.

På den nær klassiske 'Even Tide' er der også masser af klaver, og her har bandchefen, forsanger Thomas A. G. Jensen rekrutteret sin gamle makker, Mika Filborne tilbage i folden. Det virker.

For trods en lang pause fra studiet, så lyder Saturnus stadig rigtig godt. Det er da også erfarne kræfter, de har allieret sig med i studiet. Ingen ringere end Flemming Rasmussen, selvfølgelig, fristes man til at sige, har sammen med guitarist Rehal-Sagoo drejet på knapperne på 'The Storm Within', og det er der kommet en vellydende plade ud af. Rasmussen, der ikke behøver nogen nærmere introduktion, har Saturnus arbejdet med siden 1998.

Kan man ikke få nok af de vellydende guitarer, kan man også høre på numre som 'Closing the Circle' samt 'Chasing Ghosts', hvor sidstnævnte, der som nævnt er 11 minutter lang, kan høres her:

Og så er der et mere up-tempo nummer som 'Breathe New Life', der overvældende puster nyt liv i de gløder, der kun har næret sig ved en koncert i ny og næ de sidste 10 år. Saturnus selv skriver, at det her var det første nummer, de skrev til den nye plade. Der kan man mærke energien, der bare gerne vil tilbage til musikken og instrumenterne. Vi er også svært tilfredse med, at Saturnus stadig gerne vil komponere og spille musik for os. Deres melankolske og til tider decideret smukke kompositioner kræver tid og fokus, og er man klar til at give begge dele, så får man tifold tilbage.

Vi glæder os allerede til at høre nogle af de nye numre på Copenhell, hvor de spiller fredag, den dag pladen udkommer. Der er nyt liv i Saturnus og nu behøver de ikke bruge 11 år på at følge denne perle af en udgivelse op.