Cirklen laver DVD-bevægelser

Cirklen laver DVD-bevægelser
Mathias Nielsen har kigget kigget på A Perfect Circle's nye DVD, "aMOTION". I kølvandet på det netop udgivne album, ”eMOTIVE”, som primært bestod af coversange af alt fra John Lennon til Depeche Mode, udgiver A Perfect Circle nu DVD/CD-sættet ”aMOTION”.

DVD’en består af samtlige videoer, som bandet har lavet indtil nu, startende med ”Judith”, som David Fincher ("Se7en" og "Fight Club") instruerede. Som bonus under videoerne har man mulighed for at lytte til kommentarspor med hhv. frontmand, Maynard James Keenan og guitarist, Billy Howerdel. De fortæller begge to – underligt nok – mere om sangskrivningsprocessen og baggrunden for selve sangene, frem for sjove anekdoter fra indspilningerne af videoerne.

Fans har nok set de fleste af videoerne, men af nyere ting kan nævnes ”Blue”, hvis instruktør blev fundet gennem en konkurrence som bandet afholdte på deres hjemmeside. Man får ligeledes mulighed for at se de tre runners-up videoer til ”Blue”, altså de tre næstbedste instruktørers versioner, som blev fravalgt til fordel for vinderen.

A Perfect Circle førte op til præsidentvalget i USA en stærk kampagne imod George W. Bush. Dette afspejles også i valget af coversangene på ”eMOTIVE”-albummet (”Peace Love And Understanding”, ”Freedom of Choice”, ”Let’s Have A War!” etc. etc.). På DVD’en finder man ligeledes anti-Bush-hymnen ”Counting Bodies Like Sheep To The Rhythm Of War Drums”, som er en animeret og meget ligefremt provokerende stykke filmstrimmel. Ligeledes provokerende er videoen til coveret af John Lennons ”Imagine” – som i øvrigt er ændret fra dur til mol - med billeder af krigsrædsler, og ikke mindst George W. Bush linet side om side med ligemænd (?) som Mussolini, Mao, Castro, Stalin, Hitler og Saddam Hussein.

Udover ordinære versioner af videoerne får man også en ucensureret version ”The Outsider” fyldt med letpåklædte piger i bikinier og tre mildest talt bizarre ”trailers” for den fiktive ”Bikini Bandits”-serie. Denne bizarre ting har åbenbart ligget på lager i lang tid, for Dee Dee Ramone (R.I.P) ”medvirker” i en birolle som katolsk præst, hvor han spiller over for Djævlen (Maynard James Keenan). Jello Biafra (!) medvirker også i disse obskure, men sært underholdende absurditeter.

Ydermere får man en live-version af ”The Noose”, samt et billedgalleri og kvarters ”Behind the Scenes”-videoklips, hvor man kan følge A Perfect Circle på turné.

CD’en, som følger med, er en kollektion af remixede A Perfect Circle-sange. Danny Lohner (Nine Inch Nails), James Iha (A Perfect Circle), Wes Borland (nu tilbage i Limp Bizkit), Ken Andrews (Failure/Year of the Rabbit) og Massive Attack har siddet bag knapperne, for at give deres bud på, hvordan A Perfect Circle’s sange kunne have lydt.

Ud af dette er der kommet alt fra komplet ligegyldigt møg (Massive Attacks remix af ”3 Libras”) til ganske interessante nyfortolkninger: Ken Andrews’ fortolkning af ”The Hollow”, hvor Maynard James Keenan er blevet erstattet af en kvindelig sangerinde. Og Danny Lohner/Wes Borlands remix af ”Weak and Powerless” er også ganske fortrinlig. Resten af remixene holder sig på det jævne ”stener-ambience”-niveau, som kun kan interessere de få.

Alt i alt er "aMOTION" en udgivelse som fans i hvert fald ikke går galt i byen med, men DVD’en minder med sit sparsomme materiale (primært musikvideoer) unægtelig meget om de DVD-skiver, som pladeselskaberne er begyndt at lade følge gratis med nyere CD-udgivelser fra et flertal af kunstnerne. Den overkommelige pris (150 kr.) gør dog, at A Perfect Circle sagtens kan være denne udgivelse bekendt, men hvad med en live-DVD med surroundlyd næste gang?

aMOTION
3