RF 23: Den korteste Roskilde-koncert i mands minde

unnamed-1-5

Selvom vi fik høj energi, nærværende intensitet og masser af hardcore punk, nåede publikum aldrig helt at komme tæt på Scowl.

28-06-2023
3

Californske Scowl havde taget det gode vejr fra hjemstavnen med sig til Roskilde Festival. Solen stod ned og lokkede æggende festival publikummet indenfor. Ind i skyggen, hvor øllet var endnu koldere og lysten til at opleve et ubeskrevet blad på dansk grund dominerede. Den unge kvintet med det begrænsede materiale, havde fået fornøjelsen af Gaia og publikum fornøjelsen af højintens hardcore-punk. Med al den dertilhørende charme. Højt tempo, masser af energi og en koncert der potentielt er den korteste nogensinde oplevet på Roskilde Festival, hvis man ser bort fra aflyste eller afsluttede ved fejl. I godt og vel 25 minutter rev Scowl os rundt i circlepit og efterlod publikum med lyst til mere.

Koncerten startede med nummeret 'Retail Hell', der fik publikum i gang. Forsanger Kat Moss formåede at lokke folk helt frem til scenen med sin rå og vrængende vokal. Hendes tilstedeværelse og bandets samlede energi var indlevende og satte tonen for resten af showet.

En hektisk koncert, hvor man lige nåede at lugte til beskidt, ølindsmurt gulv på den lille scene. Man fik følelsen af punken og bandets bagland. I hvert fald i et kort øjeblik. Den kortvarige performance forløb smertefrit og det gavmilde publikum gav måske også mere end bandet egentlig fortjente. "Who came here to dance?”, råbte Moss fra scenekanten - en af få gange man kunne tyde lyrikken. Som forventet satte det gang i endnu en circlepit. En mindre en af slagsen, nuvel, men den var der. Selvom publikummet var relativt begrænset i begyndelsen, voksede antallet gradvist i løbet af koncerten, sandsynligvis på grund af den positive stemning, det gode vejr og den tillokkende virkning af alkoholen.

Mod slutningen af koncerten fik vi "Bloodhound". Introduceret med tunge rytmiske trommer og sludgede riffs, der varslede den kommende tørretumbler af punk-riffs og trommer, der udgør rygraden af sangen. Et kort men effektivt højdepunkt. Få numre efter, var koncerten slut.

Kvintetten fra Santa Cruz formåede at skabe en intens og indlevende atmosfære, men nåede aldrig at overbevise fuldt ud. Energien kom over scenekanten, men vi leve aldrig helt med bandet. Samlet set var Scowls koncert på Roskilde Festival en fin oplevelse, hvor bandet leverede med dedikation og energi. Men det er næppe en koncert, der huskes om et par år. Eller for den sags skyld uger.