Velspillet men halvkedeligt

Velspillet men halvkedeligt
Mens vi venter på et nyt Nevermore-album, er der gode sange og kedelige billeder at finde på Seattle-bandets live-dvd. Ventetiden på Nevermores opfølger til den halvgeniale "The Godless Endeavor" fra 2005 er lang. I mellemtiden har vi fået et par halvrespektable soloudspil fra både forsanger Warrel Dane og guitarist Jeff Loomis, men vi venter nu stadig på endnu mere af den fuldendte heavy-samhørighed, som "The Godless Endeavor" gav os. Mens vi venter – og det gør vi jo igen og igen i denne måned - kan vi jo så krydre tiden med Seattle-bandets første live-DVD. Den hedder "The Year of the Voyager", er optaget i Bochum, Tyskland i oktober 2006 og har en bragende imponerende sætliste på over to timer, som kommer omkring kvartettens samtlige syv studieudgivelser. Man bliver yderst positivt overrasket, da "Intro"-skæringen starter DVD'en: En slags opstartskollage filmet back-stage umiddelbart før showet, som (selvfølgelig) består at alt det klassiske fra heavyskuffen nr. 1: Porno og prutter. Ikke at prutterne overrasker positivt, men det gør optaktens billedside der i mod, som er af en ualmindelig suveræn opløsning. Desværre bliver ens musik-DVD-fordomme bekræftet, da det egentlige show starter. Ikke at det er specielt grimme billeder, men man begynder at kede sig allerede efter fire sange – temmelig meget endda. Rent æstetisk sker der simpelthen for lidt. Det er da ikke fordi, der ikke forsøges: Der skiftes mellem sort/hvide- og farvebilleder og der eksperimenteres både med slowmotion og picture-in-picture. Det lader endda til, at der er flere af de ganske mange kameraer, der har været placeret på en kran eller en dolly – uden at man dog rigtig lader sig henføre af de ellers fandens gode sange. For det er et Nevermore i musikalsk topform. Undertegnede så selv bandet på samme "The Godless Endeavor"-tour næsten et år inden, denne optagelse fandt sted, og deres mange shows skinner klart igennem: Van Williams er en trommeslager af kæmpeformat, som i sin blanding af pumpende heavy og progressiv ekvilibrisme beviser sit kæmpetalent. I sin sublime blanding af Yngwie Malmsteen og Marty Friedman, er Jeff Loomis ingen undtagelse på den front. Højdepunkter kommer i form af "Dreaming Neon Black", "The Learning" og de to afslutningsperler, "Born" og "The Godless Endeavor", og der vil sikkert være flere at finde, hvis man bare må ha’ sit skud Nevermore. Denne anmelder vil dog hellere have en røvfuld nye sange end en samling velspillede live-sange ledsaget af kedelige billeder.

The Year of the Voyager
3