Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

WOA '17: Kreator og det ukontrollerbare kaos

Populær
Updated
WOA '17: Kreator og det ukontrollerbare kaos
WOA '17: Kreator og det ukontrollerbare kaos
WOA '17: Kreator og det ukontrollerbare kaos
WOA '17: Kreator og det ukontrollerbare kaos
WOA '17: Kreator og det ukontrollerbare kaos
WOA '17: Kreator og det ukontrollerbare kaos
WOA '17: Kreator og det ukontrollerbare kaos

Skriget fra The Big Teutonic Fours største monster Kreator gav lørdag nat genlyd over det meste af Wacken, da bandet slap deres tyske kaos løs foran en fyldt festivalplads, der viljefast besluttede sig for at vride den sidste fest ud af kroppen.

Kunstner
Spillested
Dato
05-08-2017
Genre
Koncertarrangør
Fotograf
Jacob Dinesen
Karakter
4

Mørket var faldet på, og månen stod højt på en næsten skyfri himmel, da den karakteristiske guitarintro til 'Hordes of Chaos' nåede publikums ører og satte hovederne i gang hos de fleste headbangere med det samme. Folk havde længe ventet på festen, og med Kreator var den ankommet uden videre. Trods vabler, regn og alkoholforgiftning var publikum mere end glade for at tage del i den euforiske helvedesmoshpit, der nu udfoldede sig med hjælp fra tonerne fra Kreators titelnummer fra 2009-albummet af samme navn. Forventningerne blev indløst til fulde.  

Ikke længe efter fortsatte bandet med den lidt dumme, repeterende, men yderst ørehængende 'Satan Is Real' fra 2017-albummet 'Gods of Violence'. Har man hørt nummeret en gang, kan man nummeret, idet det følger regler, alle allerede kender. Det samme kan man sige om 'Enemy of God' fra albummet af samme navn. Sangene modulerer også ofte, men man æder det råt, omend det er lidt irriterende. Det er Kreator for fa'en!

Udover Mille Petrozza og resten af Kreators evne til at sprænge taget af Faster-scenen og give en fænomenal opvisning i tilstedeværelse, fyldte sceneshowet også en del under koncerten. En nærmest Eddie the Monster-agtig mumificeret dæmonfigur udgjorde en stor del af scenens udsmykning, og den rakte ud mod publikum med oplyste øjne og skiftende udtryk i ansigtet. Lige i det øjeblik kunne man godt narres til at tro, at Satan var virkelig. 

Senere tog bandet også en masse separate skærme i brug, hvilket fungerede specielt godt, da de spillede 'Fallen Brother' til ære for metal- og rockverdenens store faldne ikoner som Cliff Burton, Dimebag Darrel, Dio, Lemmy Kilmister, Chris Cornell og sidst tilkomne Chester Bennington. Således kørte der et billedshow i baggrunden til ære for disse. Det var ikke her, publikum gik amok i glædesrus, men et fint øjeblik i koncertens forløb, hvor man kortvarigt stoppede op og mindedes. 

Således bandt Kreator kontrasterne sammen med stor snilde, hvilket var medvirkende til, at der blev skabt en gennemgående dynamik, der både klædte bandet og koncerten. For mit vedkommende var det dog nok koncerten første halvdel, der stod skarpest dagen efter, men det kan der nok være andre grunde til. Jeg havde haft en god koncert. En god Wacken Open Air 2017.