RF '13: Tidløs thrash
RF '13: Tidløs thrash
RF '13: Tidløs thrash

På trods af et lidt tyndt fremmødt publikum var det en bundsolid thrashkoncert, Kreator leverede.

05-07-2013
4

Det er 22 år siden, Kreator sidst gæstede Roskilde Festival, men tilbagekomsten blev en succes. Stilen er så afgjort thrash metal og kan i Kreators hænder ikke beskyldes for at være eksperimenterende. Selv om der var sange, der ikke er særligt gamle – såsom 'Phantom Antichrist' fra sidste år – så lyder det, som om det hele er lavet i firserne. Men man skal nu ikke af den grund tro, at Kreator er udtrådt, for kvartetten leverede med tysk præcision en musikalsk set meget velspillet og sikker koncert, der frem for alt var kendetegnet ved et højt og nærværende energiniveau, hvor alle mange detaljer kunne høres i fint og kraftfuldt i det balancerede lydbillede.

Selv om publikumsfremmødet ikke var imponerende stort, så virkede det ikke, som om bandet havde til sinds at lade genkomsten på festivalen blive en fiasko. Som alle veteranbands af betydning viste Kreator og især den drevne frontmand Mille Petrozza, at folk kan kommanderes til lidt af hvert – bl.a. at have det sjovt. Så med myndige miner og feststemt overskud blev der sat skub i folk.

Men det var nu ikke sceneshowets skyld det hele. Det var bare det sidste pift. Det var først og fremmest et bagkatalog, med nogle meget, meget lytteværdige numre. Både live og på plade. Folk stod med brede smil og heavyhænder og sang med på sange som 'Hordes of Chaos' og 'Pleasure To Kill', og det siger alligevel en del om et thrash metal-band, når bandets sange kan klare en sådan dedikation fra fansene, at de faktisk kan sangene så godt. En helt igennem bundsolid og meget mere end godkendt metalaften på Arena.