Hovedstadens undergrund på besøg i Århus

Lørdag havde det nyere spillested TAPE i Århus heavy metal i tre forskellige københavnske afskygninger på programmet. Det resulterede i en fremragende aften.

+ Alucarda + Gabestok
01-10-2016
Benjamin Lind Holm

Lørdag aften i indre Århus, nærmere bestemt i Mejlgade på det nyere hyggelige spillested TAPE, der har overtaget Musikcaféens forhenværende lokaler, var der metal fra hovedstaden på programmet. Med TAPE har Danmarks næststørste by fået et spillested, der, ikke ulig københavnske spillesteder som Mayhem og Jazzhouse, synes at være sundt interesseret i at give den danske undergrundsmusik en scene at bolte sig på, også i Jylland.

Engageret spillested
Hos TAPE, der i øvrigt drives af en flok passionerede frivillige, som også står bag Flux Festival, er der musikalsk set højt til loftet. Ikke blot er TAPE ikke bange for at give mere aparte artister et rum, hvor de kan komme til deres musikalske ret. Hos TAPE synes de navne, der hovedsageligt spiller ikke-radioegnet musik, at være den måske vigtigste del af spillestedets profil i det hele taget. At der er engagerede spillesteder, der giver små, skævere navne muligheden for at gøre det, de ofte på eksperimenterende og undersøgende vis nu engang har sat sig for, kan man som musikinteresseret selvfølgelig kun applaudere. At det samtidig sker i rammer, hvor man af et venligt, usnobbet personale kan købe en flaskebajer til en flad 20’er, tager vi selvfølgelig med.

Endnu bedre bliver det, når et spillested som TAPE, der tydeligvis har en idé med sin skarpere spillestedsprofil, ikke lader sig begrænse til det eksperimenterende og skæve, men også tager initiativ til en aften som den, der var på plakaten lørdag aften. I samarbejde med Metal Royale havde TAPE hentet tre forskellige københavnske bands over, og ganske overraskende, indrømmer man gerne, mødte der en større klump af publikummer op for at tage imod disse navne fra hovedstaden, end man egentlig havde regnet med.

Talentfuld hybridmetal
Til trods for at der var heavy på programmet, startede aftenen i TAPEs nysgerrige ånd med det på en gang primitive og simple, men også lettere eksperimenterende navn Gabestok. Gabestok havde deres debutkoncert på Stengade i København for blot nogle måneder siden og gav i Århus deres kun anden koncert til dato. Sidste år udgav duoen, der består af de to aliasser Fleetwood Asp på vokal og guitar og d’Ø på trommer, et kassettebånd på det århusianske pladeselskab Brystet. Har man hørt kassettebåndet, ved man, at Gabestok skriver sange med en særlig charmerende kejtethed, og at de ikke lyder som mange andre bands. Det er ikke, at Gabestok på nogen måde kan klassificeres som værende egentlig eksperimentelle, og alligevel er der en legestuefaktor over flere af numrene, der giver bandets pokkers solide fornemmelse for stærke melodier en grad af festlig provokation.

Det, der får Gabestok til at skille sig ud, skyldes delvist bandets simple tilgang til det at skrive sikre melodier, ligesom også deres kunstige, effektglade take på lo-fi-metal rent sonisk har noget uplacerbart over sig. Når man hører Gabestoks bånd, ved man kort sagt ikke, om man skal slås eller feste. Denne hybrid af dagsordener lykkes det muligvis endnu ikke helt bandet at få frem live, men hos Gabestok kan mindre også gøre det. Var det ikke for er par mindre, men ikke ubetydelige skrattende udfald halvvejs inde i koncerten – hvilket i øvrigt står i stærk kontrast til en ellers blændende lyd på TAPE – leverede bandet et sammenspillet sæt, der med hjælp fra en stribe gode sange og et par karismatiske musikere holdt publikum koncentrerede igennem hele koncertens halve time lange spilletid. Man havde gerne set mere af det punch, som sangene har på de skrabede øver-optagelser, kassettebåndet viste, og der var en underlig rumklang over Asps vokal. Men at vi i Gabestok har et band, der ikke mangler mere end erfaring og hårdt arbejde for at kunne tage lokale spillesteder med storm, tror vi fuldt ud på. Materialet, karismaen og talentet er der.

Eksemplarisk sloppy
Andet band for aftenen var Alucarda, der er så fornuftige at være et slags københavnsk take på amerikanske Satan’s Satyrs uden dog at give slip på også en god portion egenvilje. Lørdagens koncert på TAPE var ens første koncert med dem, siden de gav deres debutkoncert i Ungdomshuset i 2014, og man skal da lige love for, der er sket meget siden da. Ikke at man også dengang var imponerende over bandets debutkoncert. Det var man. Man var dog slet ikke klar over, at bandet sidenhen har formået nærmest at eksemplificere deres take på beskidt, sloppy fuzz-metal. Uden tilsyneladende at anstrenge sig synderligt spillede trioen, bestående af henholdsvis Hampus Wahlgren på bas og vokal, Simon Daniel Larsen på guitar og Marcus Ferreira på trommer, med et karismatisk overskud, hvilket både gjaldt deres spillestil, det rent sammenspillede samt sangene i det hele taget.

Alucarda har nået et niveau med blown away-potentiale!

Frådende tungt
Til at begynde med skulle Smertegrænsens Toldere havde været det sidste band på scenen denne aften, men det århusianske band meldte afbud, og Bethmoora trådte i stedet til og gjorde dermed aftenen entydigt københavnsk. Det er kun et par uger siden, den sludge-interesserede doom-kvintet gav en stram og en kun momentvis monoton opvarmningskoncert for Yob og Black Cobra i Pumpehuset, og man var glad for at se, at man allerede til blot ens anden koncert med dem fik mere ud af bandets frådende tunge musik, end man gjorde den første gang. Også under koncerten i Pumpehuset hoppede man om bord og var nysgerrig efter mere. Med lørdagens koncert på TAPE fik man dog gravet også flere nuancer frem i bandets episke, til tider funeral doom-agtige tendenser, og efter denne koncert har man kun endnu mere tiltro til bandet.

Alt i alt var det er varieret og interessant program, TAPE havde fået brygget sammen og arrangeret i samarbejde med Metal Royale. Det var ens første besøg på spillestedet, dog på ingen måder det sidste, for ligesom det synes at have været tilfældet for flere af de publikummer, der var i Mejlgade og høre heavy lørdag aften, sætter man gerne sin lid til TAPEs evner som kurator, også næste gang. Også selvom det ikke nødvendigvis er heavy, der er på programmet.

Gabestok:    3/5.
Alucarda:     4/5.
Bethmoora: 3/5.