Lunken afsked

Lunken afsked
Efter 27 år slukker Al Jourgensen for Ministry-maskinen, hvilket måske er meget godt, for ”The Last Sucker” er lidt af en skuffelse. ”The Last Sucker” bliver den allersidste Ministryskive, for manden bag Ministry, Al Jourgensen, har bebudet, at der efter 27 år bliver slukket for Ministry-maskinen – et band, hvor han er det eneste gennemgående medlem. Måske er det slet ikke så så skidt at stoppe nu, for The Last Sucker er lidt af en skuffelse. Dog vinder albummet noget ved nærmere gennemlytning, men en grand finale bliver det på ingen måde. Temaet for albummet er, som på de to foregående udgivelser, Jourgensens had til præsident Bush og hans kumpaner, hvilket virker fortærsket, fordi vi netop har forstået, hvad Jourgensen mener om den sag (og nu hvor Bush alligevel snart skal gå af). Mange af numrene lyder også bare som Al, der leger lidt med rytmeboxen, og det kan ikke bare undskyldes med industrialgenrens repetitioner, for hvis gentagelserne ikke giver en kold og menneskefjendsk stemning, kan det sgu' være ligemeget. Albummet har dog et par fuldgode hits og en vis coolness til trods. ”The Dick Song” går ud over vicepræsident Dick Cheney og har et fængende omkvæd, mens ”Roadhouse Blues” er et forrygende Doors-cover: Måske allerbedst er ”End of Days (pt. 1)”, som er det bedst komponerede nummer, samtidig med det swinger. På baggrund af albumtitlen kunne man perfidt foreslå, at ”The Last Sucker” bliver den, der køber albummet, men det ville være for hård en dom. Det er en hæderlig skive, men man skal bare ikke regne med det helt store.

The Last Sucker
18-09-2007
3