Emo-rock og metervare

Emo-rock og metervare
Vi anmelder den længe ventede nye cd fra The Deftones De har været længe undervejs med denne deres opfølger til gennembruds-pladen “White Pony” (2000), men The Deftones har nu ikke brugt den lange produktions tid til de helt store eksperimenter. Om noget har bandet brugt tiden til at rendyrke deres sjælesøgende og stærkt særegne emo-rock. Godt nok kan man stadigvæk høre de lidt gamle Kornoide grooves her og der, men med forsanger Chino Morenos ekstremt selvransagende og hvæssende vokaler er det det ret personlige udtryk, der driver ”Deftones” (måske derfor den simple selvtitlede album titel?).
Undertegnede har aldrig været egentlig fan af The Deftones, men synes da udmærket om en del numre fra både ”Around The Fur” og særligt ”White Pony” pladerne. Har altid haft en vis respekt for bandet, men også ment at Deftones er et band, man skal have virkelig lyst til at høre! Det er ingenlunde lettilgængelighed, der præger dette band, for The Deftones vil tæt ind på lytteren og sanserne, og det kommer de da også på ”Deftones” med tunge og fortættede sange som ”Good Morning Beautiful”, "Battle-Axe" og ikke mindst singlen "Minerva", der alle - som hele albummet, i øvrugt - er top trimmet af Terry Date (Pantera, Soundgarden, Limp Bizkit m.fl.), som er en metal scenens absolutte producer paver.
Kan umuligt forestille mig andet end at ”Deftones” vil blive modtaget vel af deres fans, for The Deftones anno 2003 lyder særdeles energiske og inspirerede og desuden som et band, der har fundet - og fint får fastholdt - sin egen lille lydniche. Men - som før skrevet: undertegnede er ikke fan som sådan, men jeg aflytter gerne ”Deftones" i afpassede og timede doseringer.

Deftones
3