Hæsblæsende fedt

Hæsblæsende fedt
Brødrene Drover gør det forrygende godt i Megadeth, men de er også fremragende i eget band Eidolon. Det er simpelthen hamrende godt og spændende, det nye album fra canadiske Eidolon, "The Parallel Otherworld". Det er en kæmpe metallisk action-cd, der er intet mindre end fremragende.

Kernen i Eidolon er brødrene Glen (guitar) og Shawn (trommer) Drover, som vi også kender fra den seneste inkarnation af Dave Mustaines Megadeth. De har denne gang allieret sig med Queensrÿcke-sanger Geoff Tates åndelige lillebror, norske Nils K. Rue, der gør det så fremragende i prog-metal bandet Pagan's Mind. Han virker til at være blevet fast mand nu.

På albummet er der endvidere guitar-gæster i kraft af den dynamiske Mercyful Fate-duo Denner og Sherman, Savatages Chris Caffery, Symphony X's Michael Romeo og mange, mange flere. Og hvad er der så kommer ud af det? Et helstøbt metalalbum med progressive og thrashede tilbøjeligheder. Det er ganske enkelt hæsblæsende fedt, og så er der lige den hårde detalje, at Eidolon har inkluderet en effektiv og rigtig flot cover version af Mercyful Fate's udødelige "The Oath". Her planker Nils K. Rue altså King Diamond til kryds, bolle og 666 horn. Stærkt!

Mangler? Ja, endnu mere melodi. Der er melodi på albummet, men det er energien, der sejrer. Det gør ikke noget, men havde Eidolon lige haft dén sang eller to, der sparkede helt igennem, så havde det været noget nær perfekt. Et eller andet sted kan det jo ikke rigtigt hjælpe noget, at det bedste nummer på albummet, er et cover nummer - uanset at det så er "The Oath". Så til næste gang må brødrene meget gerne koncentrere sig lidt mere om sangskrivningen.

The Parallel Otherworld
4