Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Anbfaling

Pladeanmeldelser 25. Januar 2013
Anmeldelsens ordlyd kontra anmeldelsens karakter
Jeg undrer mig lidt over, at der kun gives karakteren 3/5, når anmelderen samtidig skriver om numrene og bandets virke i det hele taget i meget positive vendinger. Kun ’Vicarious Redemption’ omtales som vekslende i kvalitet, mens resten af sangene prises til skyerne. Burde al denne begejstring ikke kunne retfærdiggøre en tand højere karakter til albummet som helhed?
Kommenteredes svar 30. Januar 2013

du har bestemt en pointe, som jeg kun er glad for at du kommer med. jeg var på forhånd klar over, at jeg ville skrive en anmeldelse, der sagtens kunne have spillet sammen med også en 4-stjerners karakter. jeg ér virkelig begejstret for pladen, og jeg kan selvfølgelig kun håbe på at læserne af denne side ikke lader tre sorte pletter være pladens ansigt udadtil (og af samme grund er det selvfølgelig ekstra suverænt med en kommentar fra dig af). men ja, jeg skulle sandsynligvis have givet mere plads til at fremhæve overraskelsesfaktoren, som var af ret stor betydning for mig i den såkaldte færdige bedømmelse af albummet. det er efterhånden ret sjældent, at jeg fyrer op for postmetal herhjemme, hvilket sandsynligvis hænger sammen med, at det med tiden har udviklet sig til en noget påtaget emotionel genre for mig, hvilket medvirker, at jeg sjældent gider investeret meget tid i det. det handler helt sikkert mere om en udvikling af personlige præferencer, mere end det handler om genren. men både ’allelujah’ fra godspeed you! black emperor og neurosis’ nyeste hoppede jeg hurtigt over igen og dem ville jeg nu have investeret langt mere tid i for nogle år siden. det kom derfor ærligtalt som noget af en overraskelse for mig, at cult of luna formåede at lade mig blive hængende i lortet, så at sige. det er åbenbart et band, der stadigvæk formår at trykke en stemning ind i kadaveret på mig, også uden at det irriterer mig og så meget desto bedre for metalhovedet i mig. men det skulle helt sikkert været fremhævet i teksten.

når det er sagt, så mener jeg dog, at koblingen mellem kunst og et skide karaktersystem er til at lukke op og skide i. karakterbedømmelser er mere ekskluderende end brugbare, som de udelukkende bliver brugt som kedelige sensationshungrende dikteringer frem for at være vejledende. de taler til laveste fællesnævner, og de burde forbydes. ord, der hensigtsmæssigt skal betyde noget, blegner ved siden af antallet af sorte pletter og fører, som du ved, både til fejllæsninger for modtageren og fejlskrifter for afsenderen. derudover kan det jo i virkeligheden ikke bruges til særligt meget, sådan et karaktersystem, eftersom der jo er flere skribenter på et site med hver deres mening holdning til hver karakter. hos mig er en 3-stjerners anmeldelse eksempelvis ganske positiv, hos andre er en 4-stjerners anmeldelse kun ok. Man skal kort sagt læse skidtet, før man vide, hvad anmelderen synes (halleluja; læs og forstå). pitchfork, den forpulede diktator af lemminger, er sjovt nok en af de få websites, der har fat i den lange ende: de udregner et gennemsnit baseret på flere skribenters meninger, som den så giver den enkelte plade. det er der egentlig mening i, men det kræver sateme også meget lyttetid.

hey, jeg kunne blive ved, men nu stopper jeg. tag tråden op, ikk, det er vigtigt nok, så fortsætter jeg en anden dag.

Kommentarer

Already have an account? or Create an account