Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Festivalsnak med Tool-bassist

Populær
Updated
Festivalsnak med Tool-bassist

Tool lavede blot to interview under sommerens Roskilde Festival. Det ene var med Heavyjam.dk.

Kunstner

Før Tools sublime optræden lørdag aften på Roskilde Festival satte bandets britiske bassist Justin Chancellor Heavyjam.dk's udsendte i stævne til en lille interviewsnak om bandets scene- og videokoncepter og dets store succes.

- I spillede også her på Roskilde for fem år siden… Husker du noget specielt ved denne festival?

”Hmm… Ja, jeg mener også at Deftones spillede her samme år? Jo, det var første gang, jeg mødte de gutter, nu jeg tænker efter (Maynard fra Tool var på scenen sammen med Deftones i 2001, hvor han sang med på ”Passenger” – Red.). Ellers husker jeg ikke noget specielt fra sidste gang…”

- Nu har I lige afsluttet en USA-tour, hvor I spillede indendørs på mere intime steder med plads til langt færre tilskuere. Er det svært at omstille showet fra at skulle spille foran 5.000 mennesker til at skulle spille udendørs på en festival foran 50.000?

”Jeg vil ikke sige, at det er svært… Men man griber tingene helt anderledes an. Når man spiller indendørs har man mulighed for at skabe en intim stemning og der er gode muligheder for at lave et fedt visuelt show. Men vi har investeret i sceneudstyr, som vi både kan udvide og gøre mindre alt efter spillestedet. Vi har fx netop spillet i en lille klub, hvor der knap nok var plads til os, men scene set-uppet er designet, sådan at det kan pakkes helt ned i den størrelse, som kræves. Og så er der jo også det her med festivalpublikummerne; de gider ikke, at man laller for meget rundt, de vil bare høre sangene!”

Ny videostil
- Kan du fortælle noget om den kommende video til "Vicarious"? Er det i den sædvanlige ”Tool-videostil”?

”Den er lidt i stil med vores andre videoer, men denne gang har Adam (Jones, guitarist og art-hjernen/konceptmanden i Tool – Red.) arbejdet sammen med en gruppe mennesker, der virkelig har styr på CGI, så det bliver en animeret video denne gang og ikke stop-gå-animationsfilm, som vi plejer. Men den lurende stemning, som der er i de andre videoer er intakt, du ved, og figurerne i videoen er stadig designet af Adam. Alex Grey (designer af coveret til Tool-pladerne ”Lateralus” og ”10.000 Days” og i øvrigt også manden bag Nirvana's ”In Utero” og Beastie Boys’ ”Ill Communication” – Red.) har også hjulpet til med noget af videoen, så han har også sat sine fingeraftryk. Jeg tror resultatet bliver cool. Lidt anderledes end vores tidligere videoer, men med det samme anstrøg.”

- Der er utroligt mange lag i jeres musik, og det er langt fra så tilgængeligt som det, jeres kollegaer i USA laver; der er mange skjulte beskeder og budskab og så videre. Tror du jeres lyttere fanger alle disse beskeder, og overrasker det dig i øvrigt, at jeres svært tilgængelige albums tordner ind på toppen af Billboard, hver gang I udsender et nyt album??

”Jeg tror det har at gøre med, at vi har en utrolig loyal fanbase. Vores popularitet er primært vokset, fordi en fan har spillet musikken for sin ven, og så er vedkommende blevet fan. Det er meget den der ’Hey, du skal lige høre det her. Det er fedt!’-ting, der har gjort at vores musik har nået så mange, som den nu engang har. Når det foregår på den måde er lytterne automatisk mere knyttet til vores musik, hvorimod hvis det bare er noget man hører i radioen, så glemmer man det nemmere. En meget stor del af de fans, der har købt vores nye album, har været med helt fra starten. Derfor kan vi opnå et så sindssygt salgstal som 500.000 eksemplarer i den første uge, som albummet var ude i USA.”

- Hvad synes du om musikindustrien i dag? Jeg går ud fra, at du ikke er særlig vild med et koncept som iTunes, der primært kører ”køb-én-sang-billigt”-tingen, når nu alle jeres albums er bygget op som konceptalbums, og bør høres fra start til slut?

”Ja, det er det jeg mener. Det kunne være cool, hvis man fik det mere på den måde, at man kunne købe hele albummet i stedet for at de fokuserer så meget på ’1-dollar-per-sang”-konceptet. Problemet er nok, at de tænker, at de vil miste købere, hvis de fokuserede på at sælge hele albums, og på den måde ville de tjene færre penge… Det er et problem, de bør imødegå. Der er folk, der ikke gider købe hele albums, men som sikkert gerne ville, hvis iTunes fandt den ’rigtige’ måde at sælge dem på.”

Sideprojekter
- Her til sidst, de fleste af jer har gang i sideprojekter, når Tool holder pause…?

”Ja, jeg gør det mest i bare at spille med på et enkelt nummer på et andet bands plade og jammer med venner for sjov.”

- Alle kender jo A Perfect Circle, men jeg tænker også på Danny Careys sideprojekt, Pigmy Love Circus. Det var sgu en overraskende og sjov lille ting…

”HA-HA! Ja, kunne du lide det? Jeg synes det er fedt! Total bikerrock! Og faktisk er Danny den mindste i det band!” NB: Frontmand Maynard James Keenan sagde under Tool’s koncert på Orange scene senere på aftenen, at bandet vender tilbage til Danmark i november. Så hold øjne og ører åbne for en mulig koncertdato!