Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

I kongeaudiens på Christiania

Populær
Updated
I kongeaudiens på Christiania
Heavyjam.dk's kultkonger High On Fire udspørges om musik, metoder og gode minder. Efter High on Fires fabelagtige koncert på Loppen, i forrige uge, hookede HeavyJam.dks udsendte op med 2/3 af bandet: frontmand Matt Pike og trommeslager Des Kensel. Pike var allerede godt i gang med hashish og whisky…

- Der er en afsindig stram tourkalender, I har… Jeg mener, I har fire eller fem dage fri i løbet af 30 dage. Hvordan holder i energien oppe til hvert show?

Matt: ”Jeg ved det sgu ikke, dude… Jeg har ikke noget svar. Jeg har ingen anelse om, hvordan det her sker hver dag… Jeg vågnede op i fængsel i dag, og jeg aner ikke hvordan, jeg var havnet der.”

Des: ”Han blev arresteret for at gå rundt og sparke til biler!”

Matt: ”Nej, for helvede. Jeg faldt i søvn i en vogn, jeg troede var vores tour-bus…”


Puslespil og producere

- High on Fire er åbenlyst meget riff-baseret musik, og jeg kan virkelig godt lide dynamikken i jeres lyd, hvilket især trommespillet føjer til. Kan I fortælle lidt om, hvordan I angriber sangskrivningsprocessen?

Matt: ”Well, vi sammensætter faktisk bare idéer. Jeg kommer med otte millioner riffs, og så kommer Des med nogle idéer; han spiller lidt guitar somme tider og Jeff (Matz, bas) gør det samme. Vi spiller lortet sammen, og så fucker vi lidt med timingen og leger lidt med de forskellige måder, vi kan spille den samme ting på. Når vi har indspillet nogle af idéerne, lytter vi det hele igennem, og så er det som et stort puslespil, der skal samles.”

- Så I kan fx bygge en sang op omkring en trommerytme?

Matt: ”JA! ’Devilution’ er bygget op omkring den samme trommerytme, som ’Razor Hoof’ fader ud med på albummet forinden. Jeg fandt på et riff til den trommerytme, så vi kunne fade ind på det nye album, hvor vi slap på det gamle…”

[img]http://heavyjam.dk/img/2125.jpg[/img]

Des: ”Nogle gange kommer Matt med et riff, og så siger jeg: ’hey, jeg har en fed idé til det på trommer, hvis du nu bytter lidt om på det hér og dér!’. Så det er rigtigt, det er lidt som et puslespil, hvor vi prøver at få det hele til at passe sammen.”

- I har samarbejdet med suveræne (og kendte) producere som Steve Albini og Jack Endino. Hvordan kommer I i kontakt med så prominente navne, når I nu er på et undergrundslabel, som Relapse er? Kontakter de jer, og siger, at de er interesseret i at arbejde med jer eller hvordan?

Des: ”Well, med hensyn til Albini, så foregik det på den måde, at jeg ringede til hans studie, og sagde, at vi var interesserede i at arbejde med ham. Med hensyn til Jack, så har han villet producere os længe, så-eh… Men for dem begge gælder det, at de er klar over deres veletablerede navne som producere, at de har produceret en masse store band, men alligevel er de villige til at omarrangere kalenderen for at få plads til mindre bands som os.”

Matt: ”Ja, de er meget tilgængelige. Du kan stadig sagtens komme som en ’No-Joe-Schmo’ fra gaden, hvis du har lidt penge. Det koster ikke flere hundreder tusinder af dollars. Ved du hvad jeg mener? De kan sagtens finde på at producere et eller andet band fra gaden for et par hundrede dollars, hvis det lyder fedt.”


Flere lag, fede minder

- På dette nye album, ’Death Is This Communion’, har I eksperimenteret med nogle interessante instrumenter, fx på det instrumentale ’Khanrad’s Wall’, og orgelet i ’DII’. Er dette et bevidst forsøg på at føje flere lag til jeres musik?

Matt: ”Ja, det er ikke orgel i ’DII’, det er mellotron. Dét instrument, Beatles også brugte til at få den der violinagtige lyd i deres musik. Det underlige er, at du skal holde tangenterne nede, for ligesom at få instrumentet til at ’ånde’. Jeffs far er en virkelig talentfuld musiker, han har spillet kirkeorgel i lang tid, så vi fik ham i studiet for at hjælpe os med det.”

[img]http://heavyjam.dk/img/2124.jpg[/img]

"De små instrumentale bidder, der er på albummet, har vi tilføjet for ligesom at skabe et flow. Jeg spiller ikke engang på det hele. Det var ligesom vores velkomst til vores nye bassist, Jeff. Jeg mener: slå dig løs, mand! Men mht. ’Khanrad’s Wall’… Jeg synes, det er den perfekte intro til ’Turk’, som har det der underlige riff i forvejen.”

- Har I nogen minder, I vil dele omkring det her sted (Loppen)?

Matt: ”Ja, for helvede. Det første jeg husker, er, at jeg spillede herude med mit gamle band Sleep i 1993 eller '94!”

Des: ”Ja, det er fjerde gang, vi spiller her. Jeg husker, at vi har spillet her med Melvins, én gang med Mastodon, og sidst var vi her med Winnebago Deal. Yeah, det var ham gutten fra Winnebago Deal med forstærkeren, der gik i stykker hele tiden! Det var sgu synd! Men det er et fedt sted, vi elsker at spille her!”

Kunstner
Genre