Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

”Det er for tomt med en verden uden Copenhell”

Populær
Updated
_T1X0821

Copenhell har sat dato på for festivalen i 2021. Bliver årets program også rykket, eller hvad skal der ske? Vi har talt med festivalens talsmand om årets aflysning, og hvordan det går med planlægningen af næste års udgave.

Koncertarrangør
Fotograf
Jacob Dinesen

Det kom ikke som en overraskelse, da statsminister Mette Frederiksen 6. april gik på direkte tv og annoncerede, at et forbud blev udstedt mod at afholde festivaler til og med august.

For første gang i fem årtier bliver det en sommer uden musik. Der bliver ingen fest på Refshaleøen med Iron Maiden og Judas Priest til den 11. udgave af Copenhell, der var historisk tidligt udsolgt med 25.000 gæster.

Copenhell aflyste dagen efter statsministerens udmelding. Siden har festivalen forholdt sig tavs. Indtil nu, hvor festivalen har annonceret at købte billetter til i år enten kan anvendes i 2021 eller pengene kan refunderes. 

”Vi har været meget stille i lang tid, det kan alle jo se. Og det plejer vi jo ikke at være. Så er det fedt, vi endelig kan komme ud og sætte nogle ord på, hvad der sker med festivalen,” siger Copenhells talsmand, Jeppe Nissen, da vi fanger ham over telefonen.

Der har været rigeligt at se til på det midlertidige hjemmekontor for den erfarne festivalarrangør, der har fået vendt arbejdsgangen på hovedet.

”Normalt er der en glæde i at arbejde hårdt på at skabe en stor oplevelse for folk. I de sidste to uger har vi i stedet arbejdet endnu mere hårdt på at få det hele lukket ned. Det er den omvendte verden, og det er benhårdt for tiden.”

Eventbranchen presset i knæ
Allerede få timer efter statsministerens udmelding om sommerens forsamlingsforbud kom den første dystre spådom i medierne. Festivalekspert Ronnie Hansen udtalte i Politiken, at han forventer, at Corona-krisen vil få konsekvenser for antallet af danske festivaler i fremtiden. Og i dagene efter kunne Ekstra Bladet berette, at Copenhells ejer, Live Nation, på ingen tid har fået halveret deres globale markedsværdi.

Copenhell har i dag annonceret, at festivalen næste år finder sted i dagene 16. til 19. juni. Jeppe Nissen forventer dog såmænd heller ikke, at det kommer så vidt, at Copenhell er en af de festivaler, der ender med at bukke under for krisen.

”Nu kan jeg jo ikke udstede garantier, men jeg vil da bestemt ikke regne med, at Copenhell går nedenom og hjem. Vores regering er jo også ude med en masse hjælpepakker, hvilket er fantastisk. Det er for tomt med en verden uden Copenhell.”

Det hjælper vel også på det hele, at Copenhell hører under Live Nation, der er verdens største koncertarrangør?

”Det er klart, at det hjælper os meget, at vi har noget ballast bag os. Men der er ingen tvivl om, at det er superhårde tider for alle i branchen. Der er mange hjul i det her, som skal holdes kørende, så alle gør, hvad de kan, for at holde hånden under alle. Det nytter jo ikke noget, at vi kommer ud på den anden side, og så der ikke er nogen tilbage til at lave lys og lyd på festivalen. Hvis dele af branchen falder fra hinanden, så falder resten også sammen.”

Umuligt bare at rykke programmet
Et af de helt store spørgsmål, der trænger sig på for tiden på de sociale medier, er, om årets festivalprogrammer bliver rykket i sin helhed til næste år. I går annoncerede Iron Maiden, at deres aflyste sommerkoncerter bliver rykket til næste sommer. Og Belgiens store metalfestival Graspop, der finder sted i de samme dage som Copenhell, har meldt ud, at de arbejder på at præsentere et identisk program i 2021.

Koordinerer I med de andre store festivaler om, hvad der skal ske næste år? Graspops udmelding kunne vel godt være et vink om, Copenhell satser på en identisk strategi med næste års program?

”Vi er i dialog med de andre festivaler, men Graspop har været hurtig på banen med den udmelding.  Der er langt vej igen til sommeren 2021, og der er rigtige mange benspænd i det her. Men jeg vil da også gerne holde fast i meget af det, som skullet have spillet i 2020, til næste år. Vi håber i hvert fald, at noget af det kan lade sig gøre at få flyttet med til 2021. Men det er et arbejde, der først lige er gået i gang, og som bliver et langt træk.”

Planlægningen af en festival er jo som bekendt også en langvarig proces. Før Corona-epidemien brød ud, havde I vel allerede ideer for Copenhell 2021 på tegnebrættet?

”Ja, der var allerede snak om nogle bands, der skulle have spillet i 2021. Men hele verden er jo bare anderledes lige nu. Der er bands, der rykker pladeudgivelser, fordi turneerne bliver rykket. Og generelt er det usikkert, hvornår vi overhovedet kan komme ud at opleve koncerter igen. Så usikkerheden er der stadigvæk. Det er for tidligt bare at sige, vi rykker alting et år frem. Det kan man ikke.”

Hvem skal hovednavnene være
Hver sommer har sin cyklus af bands, der dominerer festivalsæsonens programmer. I år var det Judas Priest, Kiss, Iron Maiden , Korn og Disturbed. Næste år kunne det formentlig være navne som Rage Against the Machine, Five Finger Death Punch, Sabaton, Alice Cooper og Ozzy Osbourne.

Det giver vel ikke mening, at de bands, der allerede har planlagt turné i festivalsæsonen 2021, nu skal droppe deres planer og indtjening til næste sommer for at vige pladsen for de hovednavne, der ikke kan spille i år?

”Nej, det er jo lige det. De festivaler, der prøver at rykke 2020 til 2021 skal så til at rykke eventuelt planlagte programmer i 2021 til 2022 og så videre. Det gør netop det her til en exceptionel og turbulent tid. Der er ingen, der har prøvet det her før. Som i nogensinde. Der er første gang for alle.”

Kunne det ende med, at udbuddet af bands næste sommer er så stort, at I faktisk kan vælge og vrage mellem hovednavne. Måske grupperne endda underbyder hinanden for at komme ud at spille og tjene nogen penge hjem?

”Det kunne sagens være en virkelighed. Vi kunne reelt godt opleve, at udbuddet af artister faktisk ender med at blive større.”

Udskiftning af danske bands?
Hovednavne er som regel altid relevante i form af deres status som legender. Men ellers bliver bands primært hyret ud fra et princip om aktualitet. Især danske navne. Når Withering Surface, Ghost Iris og Nyredolk blandt andre var hyret til Copenhell 2020, skyldes det, at de har udsendt ny musik.

Hvis de danske bands fra programmet i år skal på igen til næste år, så bliver det jo på bekostning af de bands, der er aktuelle med ny musik næste år?

”Ja, det gør det. Alting bliver forsinket. Det bliver en naturlig del af det her. Men den her situation er stadig så usædvanlig, at det er for tidligt at sige, hvor meget bliver rykket eller anderledes. Og aktualitet spiller uden tvivl ind, men heldigvis vil jeg så sige, at i vores branche, så bliver musikken ikke forældet lige så hurtigt, som man ser inden for andre genrer, hvor det hurtigt kan gå fra hot til yt. Der er en langtidsholdbarhed i hård rock og heavy metal.”