Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Der kommer metal på Orange!

Populær
Updated
Der kommer metal på Orange!

Roskilde Festivals programchef Anders Wahrén fortæller her om de dybereliggende tanker bag festivalens metalprogram, og ikke mindst hvad der ville være hans personlige drømmebooking.

For nylig blev den fulde plakat for årets Roskilde Festival præsenteret. I den forbindelse hørte vi Anders Wahrén om grundlaget for både metalprogrammet, men også musikplanlægningen i al almindelighed.

Har I med vilje strukket våben overfor Copenhell? Sidste år havde I meget store navne som Metallica og Slipknot på Orange. Kommer der overhovedet et metalnavn på Orange scene i år? Hvorfor denne store forskel i indhold af metal fra år til år?


Nej, vi har ikke strukket våben, men der var ikke de helt oplagte metalnavne i den øverste kategori, også fordi Metallica lige er inde og støvsuge området lidt med deres shows, så vi har valgt at prioritere de navne, der ligger i de næste lag. Og ja, der kommer metal på Orange i år, stol trygt på det.

Hvilken vision har I for metalmusikken på Roskilde Festival?

Vi vil gerne præsentere noget af det metal, der er grænsesøgende, forstået på den måde, at der gerne må være ting, som ligger lidt i kanten eller imellem forskellige subgenrer. På den måde kan vi få de af vores gæster, som ikke allerede sværger til metallen, til at kaste deres kærlighed på genren – og vi vil jo gerne åbne folks ører for nye indtryk. Jeg synes at Deftones, The Ocean, Electric Wizard og måske endda vores doomtrio med Mournful Congregation, Dark Bhudda Rising og Drug Honkey kan noget af det. Samtidig vil vi også gerne have noget for vores gæster i sort, så Carcass, Philip H. Anselmo & The Illegals, Nails og Vattnet Viskar er også vigtige brikker i det store puslespil.
Altså: Der skal være det metal, der gør, at vi tiltrækker et segment, som virkelig dyrker scenen, men der skal også være det, der får nye lyttere ind i folden.

Har I et drømmenavn inden for metallen, som det endnu ikke er lykkedes jer at booke (AC/DC tæller ikke!)?

Nu har vi jo som festival en ret lang historie, og vi har præsenteret rigtig mange af de store, tunge navne i tidens løb. På den rimelig urealistiske front gad jeg da godt se Dave Grohl gå på turné med Probot – eller bare lave en one-off!

En typisk koncert med et metalband på for eksempel Arena eller Odeon giver ofte et mindre fyldt telt i forhold til andre mere mainstream-bands. Metalfolket virker på den front forkælede - hvori ligger "den gode forretning" for Roskilde Festival ved at have metal på programmet?

Den gode forretning ligger ikke altid i, hvor mange mennesker der kommer til koncerten. Vi er så privilegerede, at vi godt kan booke Neurosis, selvom de ikke kan fylde Arena og så give de folk, der kommer, den oplevelse, det er. Det er en investering i fremtidige festivaler, fordi der sikkert er nogen i blandt, der får deres livs koncert og vender tilbage år efter år, så længe vi bliver ved med at levere kvalitet. Og så hænger det rigtig meget sammen med det, jeg var inde på tidligere: Metal kan, sammen med andre nichegenrer, sikre, at vi har en sammensat publikumsskare, og det er sindssygt vigtigt for stemningen og helheden på Roskilde, at det hele ikke bliver for homogent. Så må vi forkæle både metalfolket, worldfolket, hiphopfolket og alle de andre i den grad, det skal til.

Hvor stort er der festivalens 'metalbudget'?

Det kan man ikke rigtig sige, vi deler ikke budgettet ind efter genre, nogle år (særligt hvis man f.eks. tæller Metallica med som et metalnavn og ikke ”bare” som et hovednavn) bruger vi markant flere penge på metal end andre, men jeg mener ikke, det ville gavne noget, hvis vi øremærkede penge til hver genre.

Hvad er tankerne bag flere små bands, frem for få store navne?

At vi kan nå rundt i nogle flere afkroge, og at vi kan give folk en mere langstrakt oplevelse med en perlerække af koncerter frem for nogle få store. Det gør os i stand til at tage nogle forskellige genrer ind, og forhåbentlig gør det festivalen interessant at gå på opdagelse i.

Hvilken prioriteret har dansk metalmusik i Roskilde-programmet? Hvad skal der til, for at dansk metalmusik får en højere prioritet?

Dansk metalmusik konkurrerer med international ditto om de relativt set få pladser, vi har at gøre godt med i et program. Som med alle de andre danske artister vil vi gerne kunne præsentere noget, man ikke kan få alt for tit som koncertgæst, derfor er det også spændende at lege lidt med formatet, som når vi sætter The Psyke Project og Hellhorse op imod hinanden til en kærlig tvekamp, for de to bands på scenen sammen er ikke noget, man får at se andre steder.

Hvis vi kan være med til at kaste lidt lys på nye danske metalbands på vores Rising-scene (tidligere Pavilion Junior), så er det også rigtig vigtigt for os, for her kan vi gøre en forskel for de artister, vi booker.

Er der medier og/eller andre musikfestivaler, festivalen lader sig blive inspireret af i højere grad end af andre, når programmet planlægges?

Vi, dvs. særligt Stefan Gejsing og desværre i lidt mindre grad undertegnede, følger både danske og internationale blogs og webzines tæt, og så holder vi selvfølgelig også øje med hvad der sker på (og besøger) festivaler som Hellfest, Wacken, Roadburn, 70,000 Tons of Metal, Maryland Deathfest og et væld af andre genrespecifikke festivaler. Men at udpege nogen frem for andre ville være synd, det er det blandede input, der gør os i stand til at træffe de (forhåbentlig) gode valg.

Står du, kære læser, tilbage med ubesvarede spørgsmål til Anders? så skriv dem herunder. Vi samler de bedste sammen og får dem besvaret efter påske.