Friday Night
I Believe In A Thing Called Love
-----------------------
Givin’ Up
Love On The Rocks With No Ice
3

The Darkness er midt i et kæmpe gennembrud. Deres 80er-fusionsrock som bedst kan beskrives som "AC/DC der møder Queen og Thin Lizzy i en brandert for at jamme", har for længst bidt sig fast i publikummet i Europa (ikke mindst i hjemlandet England), og er godt på vej frem i USA p.t. Og denne aften altså i Danmark.Grundet overældende stor efterspørgsel på billetterne, er scenen sat i KB-hallen, og ikke Pumpehuset, som først planlagt. Alligevel er der godt fyldt op, og det er svært at beskrive publikum, for der er alt fra 15-årige Boogie-seere til 50-årige, der har benyttet lejligheden til at støve den gamle Thin Lizzy ’81 Tour Shirt frem fra rodekassen. Gendannede vildhjerter Nyligt gendannede Wildhearts er bestilt til at åbne ballet, og det er mildt sagt ikke en succes. Og hvorfor de atter har fundet sammen, er en gåde, for den sjaskede omgang happy punk-rock de kaster af sig i aften er der ingen, der har gavn af. Frontmand Ginger går som så mange af hans kolleger ud fra, at hvis man kan sige ”tak” og ”mange tak” på dansk så skal det nok gå, selvom man ikke har noget at byde på. Det prøvede de så på i knap 45 minutter, hvoraf kun den sidste sang i sættet virkede nogenlunde respektabel… Fed spade! Herefter var The Darkness til gengæld klar (efter en LANG intro med irsk folkemusik). Og det var med den karakteristiske Justin Hawkins – som fra start var iført det velkendte spandex-outfit! – i front til et fedt instrumentalt jam, som sparkede koncerten i gang. Så stod den ellers på fed spade overfor et overraskende, utroligt medlevende publikum. Det kræver sit, at abstrahere fra Justin Hawkins' falset-vokal, men med samme gode vilje som man bruger når man hører King Diamond, lykkes det, og så har The Darkness faktisk en vis underholdningsværdi. Lyden drillede dog lidt i starten af koncerten, der lige skulle tilpasses KB-hallens sportarena-akustik, men det blev der hurtigt rettet op på. Der blev ført sikker stil med hitsinglerne, ballader, og ind imellem også b-sider (nye numre?), og derfra blev intensiteten holdt nogenlunde ved lige gennem samtlige ca. 65 minutter. Justin Hawkins nåede også at udskifte sit spandex-outfit i omegnen af 3-4 gange i løbet af den time, bandet spillede, så vi nåede det meste af hans garderobe igennem. Mellem sangene blev der drillet lidt med riffet til AC/DC-klassikeren ”Thunderstruck”, uden det dog blev til mere end bare antydningen af det. Selvom Darkness kun spillede i en time, nåede de alligevel at blive lidt småtrivielle at høre på, inden et af højdepunkterne ”Friday Night” blev trukket frem. Under ekstra-ekstra-nummeret ”Love On The Rock With No Ice” blev Justin Hawkins – i bedste Angus Young-stil – endda båret rundt blandt tilskuerne på skuldrene af et crew-medlem. Det var bestemt ikke en dårlig koncert, og det var fantastisk at se hvor bredt og engagerede publikum var. Ingen tvivl om, at Darkness for alvor bliver interessante at følge fremover!