AMF’13 - torsdag

Den 12. udgave af Aalborg Metal Festival blev skudt i gang af tre meget forskellige danske bands, hvor Crocell som hovednavn sluttede fornemt af.

+ Altar Of Oblivion + The World State
07-11-2013
Kent Kirkegaard Jensen
4

For 12. år i træk åbner Studenterhuset og Nordic Rock Booking stolt dørene for Aalborg Metal Festival. Det, der i 2002 startede som en enkelt lørdag med ni bands, har vokset sig større og større og strækker sig nu over tre dage, hvor pølseboden m.v. allerede sættes op torsdag eftermiddag til de såvel mad- som metalsultne festivaldeltagere.

I år er programmet en spændende cocktail af virkelig mange genrer inden for heavy metal. Det var torsdag aften et tydeligt bevis på. Først var der det helt nye band The World State, dernæst Altar Of Oblivion og til sidst Crocell.

Første band på scenen var som nævnt The World State, der gav deres første koncert nogensinde på Aalborg Metal Festival 2013. Og hvilket sted at starte. Der var mødt overraskende mange festivaldeltagere op allerede torsdag kl. 20.00, hvor bandet startede. Det første nummer var en langsom og sjælfuld størrelse, der sendte denne anmelders tanker hen mod noget Type O Negative. Melankolsk stemning fra første strofe.

Bassist og grundlægger af bandet Leif Nielsen introducerer bandet som værende Danmarks mærkeligste band førend de sætter i gang med sangen ‘Indian’, hvor forsanger Monika Pedersen så fører publikum gennem deres snørklede musikalske univers. Et univers, vi først skal til at lære at kende. Rejsen på Aalborg Metal Festival er første del, der i hvert fald har gjort det klart for os, at The World State vitterligt er en mærkelig størrelse, og at vi skal lige vænne os til dem. For de har også et nummer, der starter på 250 bpm, men som så derefter igen bevæger sig over i det afdæmpede tempo, der karakteriserer størstedelen af The World States musik. De slutter af med sangen ‘Changes’  og efterlader et broget indtryk. Denne ene koncert var ikke nok til, at jeg kan fælde endelig dom over bandet. Der skal flere koncerter til, førend jeg har et ordentligt billede af dem. Generelt var vokalen fra både forsanger Monika Pedersen og koret fra de andre bandmedlemmer meget lav. Om det var med vilje eller ej er uvist, men her kunne jeg godt have brugt noget mere power, volumen og generel styrke.

Power var der så i Altar Of Oblivion, der med deres særegne miks af doom, power og klassisk heavy metal bar os igennem en god halv times koncert. Jeg syntes, det blev lidt kedeligt undervejs, men de forreste rækker havde en fest og vrikkede godt med nakkerne. Der blev endda tid til lidt lighterfest under ‘Salvation’, som var vi tilbage i firsernes halfester med fællessang og sjælere, der sendte unge mennesker ud i mørket til forsigtig kælen. Til sidst blev de endda så begejstrede, at de lige fik presset et ekstranummer ind, hvilket blev ‘Wrapped In Ruins’ fra debutpladen ‘Sinews Of Anguish’. Altar Of Oblivion gav en udmærket koncert uden at være prangende.

Lidt bedre gik det for hovednavnet Crocell. Der kom rigtig mange mennesker ind på Studenterhuset, da Crocell gik på, så der var fest fra første strofe i ‘The Path Of Heresy’, der hurtigt blev fulgt op af ‘The Age Of Iron And Rust’. Regulær dødsmetal er noget, de fleste kan forstå, så der blev headbanget og festet lige fra start. Sidst jeg så Crocell, havde de Magnus Jørgensen på vokal og Smukke Ken på guitar. De to er siden skiftet ud med Asbjørn Steffensen på vokal og Rasmus Henriksen på guitar, og denne koncert var denne anmelders første med de to i bandet. Det fungerede ganske udmærket, selvom man godt kan høre forskel på de to forsangeres growl.

Crocell kom godt rundt om deres tre plader og fik spillet en del fra den seneste plade ‘Come Forth Plague’. I den sidste halvdel fik de da også plads til Crocell-klassikeren ‘Winter Is Coming’, der ikke overraskende gav god respons fra publikum, alt imens Crocell-snapsen gik på rundtur blandt publikum, der som små spædekalve pattede lystigere, end en katolsk præst savler i en børnehave.

Der var en fornuftig blanding af både hurtige og midtempo-sange i Crocells set, men hvor var ‘The Wretched Eidola’? En af deres, efter min mening, bedre midtempo-sange på niveau med førnævnte ’Winter Is Coming’. Oh well, den spiller de nok næste gang, jeg ser dem. Crocell lukkede ned med titelnummeret fra deres seneste plade og erklærede, at de havde tænkt sig at hænge ud resten af Aalborg Metal Festival. Måske de også glæder sig til At The Gates og Soilwork?

Uanset hvad, så er der stadig lang tid til lørdag nat, hvor hovednavnet går på. Og lad mig da lige komme med en venlig henstilling til publikum. Torsdag aften kl. 20.00 når første band går på, så er det ikke bidende nødvendigt at lugte af gnu, sur sved og muggen røv. Jeg er godt klar over, at enkelte elementer i metalmiljøet er en anelse specielle og noget for sig selv, men hygiejnen behøver ikke være så ringe, at man er ved at dejse omkuld oppe foran scenen pga. luftforandringer så voldsomme, at ens respiratoriske system går i chok. Gå i bad og vask jeres tøj!

Vi ses allerede senere i dag. Veloplagte, nyvaskede og klar til de sidste to dage af Aalborg Metal Festival 2013.

Altar Of Oblivion setliste:

Behind The Veil Of Nights