De gjorde et publikum fortræd
De gjorde et publikum fortræd

Døden besøgte Lille Vega, da Sunn O)) inviterede til omvendt exorcisme.

24-01-2010
Henrik Mauser Reerslev
3

Stephen O'Malley og Greg Andersson er de to borgerlige navne, der står bag den famøse Seattle-duo, Sunn O)). Ukendt for masserne, kendt af alverdens musiknørder med hang til undergrund, famøs for at være ondere, end det synes muligt, og uden forbehold tungere end alt andet - endda tungere end hovedinspirationskilden nr. 1, Dylan Carlsons Earth, der ellers tidligere er blevet udråbt til at være det tungeste band i verden. Hvordan skulle forventningerne til Sunn O)) ikke være enorme?

En ond invitation

Som forholdsvis uindviet til den musikalske størrelse, den nordvest amerikanske duo repræsenterer, kunne man dog næsten ikke undgå at have visse forbehold samt en del bange anelser, allerede inden showet startede. Før seancen gik i gang, forvandlede røgmaskiner Lille Vega til en tung, døsig spøgelsesby, der ville have fået Ichabod Crane til at vende kareten om for længst. Og det blev ikke mindre ildevarslende, da en kvarter lang, pokkers tung droneinvitation pulveriserede knogler og sprængte øregange. Det var på én gang religiøst og transcenderende samt mere konkret end cement.

En teatralsk overvægt

På deres seneste opus, bandets syvende album, "Monoliths & Dimensions", er der gjort plads i deres eksperimentale blanding af drone og dark ambient til diverse gæstemusikere. Mest signifikant her er den tidligere Mayhem-forsanger, ungarske Attila Csihar, der også var med i Vega. Csihar leverede en stribe af soniske varianter via mundtøjet, heriblandt fuldmægtige growls, en fascinerende form for bagvendt The Black Lodge-hvisken samt en massiv og hypnotiserende art buddhistisk repeterende messelignende hymnen. Der ud over var der et ekstra medlem bagerst på scenen, som henholdsvis gemte sig bag et keyboard og i ny og næ en trækbasun.

Alle fire musikere var klædt i de kutter, som efterhånden er blevet et Sunn O))-varemærke. Mest fremtrædende var Csihar dog. Spændt yderligere for med en mundering der det ene øjeblik inkluderede en Scarecrow-maske og tjørnetorne på hovedet og laserlys på fingrene det næste, stjal han undervejs showet så meget, at det overdøvede det, det egentlig burde handle om hos Sunn O)), nemlig guitarerne og støjen. Csihar har en fascinerende vokal, og sammen med Sunn O)) bruger han den mere interessant, end de fleste sangere indenfor death metal-genren har tendens til. Men i den halvanden time lange koncert forblev åbningens dronebombardement højdepunktet.

En videnskabelig seance

Det ville være nemt for de musikalsk regelrettede at kategorisere Sunn O)) som et prætentiøst poser-band. Deres livepræstation mindede til tider mere om installationskunst, end en egentlig metalkoncert, og de lyde, der blev spyttet ud af instrumenterne, kan man garanteret godt argumentere for som værende lige så navlebeskuende og egoistiske som Dr. Frankensteins projekt om at lave dødt menneskestof levende. Og det synes da også at være en art videnskabelig seance, Sunn O))s musik generelt koncentrerer sig om. Men det er en ganske åben én af slagsen. For ligegyldigt hvor opstyltet og utilnærmelig det end lyder, lige så tilgængelig er det altså, når man står over for det. Ubehageligt tilgængelig, ja, men ikke svær at forstå og umulig ikke at tage stilling til.

Et nedbarberet udtryk

Sunn O)) leverede den mest nedbarberede metalkoncert, undertegnede har oplevet til dato, og det til trods for, at det ellers var et opdateret Sunn O)), hvor Attila Csihar fjernede fokus fra dronemusikkens suveræne simplicitet. Det gør ikke aftenens koncert uinteressant eller mindre uforglemmelig, men man fornemmer, at  Sunn O)) har mere at byde på. Kom endelig tilbage og gerne som duo!