En entertainer kom forbi...

En entertainer kom forbi...

Forrygende oplevelse da 80'er punk/pop/rock/metal ikonet Billy Idol og superguitaristen Steve Stevens afholdt en kogende koncertfest i Vega søndag aften.

666

Søndag aften måtte undertegnede sammen med 1500 andre sande at selvom Billy Idol muligvis runder de 50 i en nær fremtid, og at han muligvis aldrig bliver så stor som i 80'erne, så er han absolut så ungdommelig som Mick Jagger på en scene og stadigt en fantastisk entertainer. Som en ekstra bonus, udover at få lov til at se Billy Idol live i Danmark for første gang i 13 år, så blev de heldige, der havde sikret sig billet til denne hurtigt udsolgte koncert, også forkælet med superguitaristen Steve Stevens (tidl. Vince Neils soloband) og Derek Sherinian på keyboard (tidl. Dream Theater, Alice Cooper). Og når Billy Idol så også kan mønstre en perlerække af hits såsom "Rebel Yell", "Hot in The City", "Dancing With Myself", "Eyes with out a Face", så er det måske ikke så mærkeligt at denne koncert blev noget helt særligt? Guitarguden og hovedmanden Netop evnen til at skrive hits gør at mange måske vil vælge at placere Billy Idol i popgenren, men i koncertsammenhæng er det at ramme langt forbi. For med en guitarist som Steve Stevens, bliver selv den pæneste popsang til rock, punk og nogen gange metal når han lader den seksstrengede tale. Det specielle ved Steve Stevens er dog netop, at han også mestrer den akustiske guitar, måske endda bedre end den elektriske! Derfor blev det, som godt kan være en kedelig oplevelse live - den obligatoriske guitarsolo - i stedet for et af koncertens mange højdepunkter, da Stevens kastede sig ud i en blanding af metal, flamenco og klassisk på den spanske guitar. Men selv med en mesterlig præstation fra Stevens, så var det heldigvis ikke nok til at stjæle showet fra hovedmanden. Billy Idol er muligvis en aldrende herre på papiret (50 år den 30.11 - Red.), men i den virkelige verden er det altså svært at se, da han stadig synger godt, har et stort løbepensum, flirter med samtlige kvinder, han kan nå fra scenen og formår at gøre det i samtlige 130 minutter som koncerten varede. Den slags fortjener respekt og det fik Billy til fulde fra et begejstret publikum såvel som fra denne anmelder, der ikke kunne se nogen som helst svage sider i denne livepræstation og derfor med glæde må uddele topkarakteren 666. Og så håber vi, at det var sande ord da Billy Idol lovede os at vi ikke skal vente ligeså lang tid på hans næste besøg.