3
4

Satan er oldschool NWOBHM med speedy tendenser. Satan slog aldrig for alvor igennem. Så Satan passer perfekt til Metal Magic Festival.

08-07-2023
Jacobh Hansen
4

Satan har haft en mærkelig karriere med to gange navneskift og flere sangere, for så i nullerne at blive gendannet under det oprindelige navn og med de samme medlemmer, som indspillede debutalbummet helt tilbage i 1983. Bandet er så fortsat i et årti uden udskiftninger og har udgivet fire albums siden gendannelsen.

Satan debuterede i den hæsblæsende metaltid i begyndelsen af firserne, hvor der stort set kom en udgivelse ugentligt med et nyt, håbefuldt britisk heavy metalband. Det var svært at slå rigtig igennem, og Satan har da heller ikke haft en decideret strålende karriere med høje hitlisteplaceringer. Men derfor kan der jo godt være noget at komme efter, og det er der da også.

Der er ikke så meget pladder med Satan. Det er ikke særlig raffineret, men det er true metal med de kvaliteter, det giver. Således også på årets Metal Magic Festival. De rå riffs, den tunge rytme, det høje tempo. Måske er forsanger Brian Ross’ stemme blevet en anelse mere slidt igennem årene, og måske er hans skrig ikke helt så rene som for snart 40 år siden. Men gør det egentlig så meget? Når man nu bare er i godt selskab. Satans musik har egentlig ikke ændret sig siden debutalbummet ’Court in the Act’ fra 1983. Men det har sandelig også sin charme.

Der blev lørdag aften i Fredericia budt på nyt og gammelt og hvis man ikke var helt inde i bandets diskografi, var det ikke til at høre, hvad der var hvad. Nu er Satan jo aldrig blevet et kæmpenavn og ud over det sidste held, så mangler bandet da også de rigtig gode sange. Men mindre kan jo også være en oplevelse på en varm juli aften på Metal Magic Festival.

Vi er jo nok mange som synes, at det er lige så godt at få lov til at opleve et band fra anden division, der er tro mod fortiden, sammen med 500 andre på en dansk festival, som det er at se et af det store bands, som fuldstændig har ændret fokus og stil på et kæmpe stadion et sted i landet. Satan var derfor et rigtig godt valg til årets Metal Magic Festival.