RF'14: Mogwai malede med magisk lyd

Populær
RF'14: Mogwai malede med magisk lyd

Fredag fandt Mogwai den perfekte balance mellem det storladne og det stemningsfuldt fortættede.

Kunstner
Dato
04-07-2014
Koncertarrangør
Fotograf
Jacob Dinesen
Karakter
666

Skotterne lagde stærkt fra land med den uhyggeligt stemningsfulde 'Friend of the Night'. Skæringen, som er båret af et vidunderligt insisterende klavertema, var noget nær den perfekte introduktion til en aften i selskab med de introverte skotters udelukkende instrumentale univers.

Med det nummer malede Mogwai et storladent og dramatisk lydlandskab, der ramte som en vandretur i silende regn i et utilgivende og gråt skotsk højland i timerne efter, at kæresten har forladt dig. Et landskab, hvor der kun akkurat anes en smule blå og forløsende himmel bag det massive, truende skydække. Et nummer så fuldt af melankoli og alligevel gennemsyret af længselsfuldhed og indestængt håb, at det lige så vel kunne være skrevet af Radiohead.

Et pletfrit lærred af vellyd

Således skubbede Mogwai effektivt skibet i søen og satte kursen for en koncert, som blev et lærestykke i, hvordan man uden klassiske virkemidler såsom vokal og interaktion med publikum alligevel får skabt en gennemført fængslende koncertoplevelse, som efterlader publikum i en fascinerende måben. Når musikken leveres så rent og pletfrit, som den blev det her, betyder det ingenting, at der stort ikke var henvendelser til publikum, sing-alongs, klappelege og andre udvandede scene-gimmicks. Mogwai lod musikken være aftenens altoverskyggende stemme.  

At bandet på denne i det hele taget perfekte fredag aften på Roskilde, også ramte en komplet ren og præcis lyd, som udkrystalliserede deres formåen i et fyldigt og svulstigt udtryk, hvor især keyboardet optegnede mægtige, melodiske flader, føjede kun store plusser til regnestykket.

Meditativt og minimalistisk

En nærmest meditativ koncert, som både bød på soniske infernoer af guitarstøj, men også milde og lindrende klaverstykker og numre, som mere end noget andet gav mindelser om både krautrock og Kraftwerk. Sidstnævnte især på 'Remurdered' fra bandets seneste plade, 'Rave Tapes' fra i år, som med sin fortættede minimalisme markerede et af højdepunkterne i koncertens anden og mere elektronisk prægede halvdel.

Således berigede med suveræn vellyd var det ingen sag at indtage Roskildenatten, da klokken ramte 24 og Mogwai listede af scenen med jubelbrøl og klapsalver i ryggen efter en tung og intenst afsluttende energiudladning.