Succes på andendagen

Populær
Succes på andendagen

Prime Is Coming gav Aarhusianerne mulighed for at få god samvittighed efter mislykkede nytårsforsæt. Muligheden blev udnyttet til fulde. Trods lydproblemer sørgede smilets by for et overskud, der ubeskåret går til Børnecancerfonden.

Kunstner
Titel
+ Sons of Death Valley + Daycare for Jedi + Evra + Ghost Iris + Siamese + Cabal + Cold Night For Alligators + Unseen Faith + møl
Dato
13-01-2017
Karakter
4

Musikkollektivet Prime Collective er i januar Danmark rundt med rock- og metalkaravanen Prime Is Coming. Tre showcase-koncerter i henholdsvis Odense, Aarhus og København. Hver aften bestående af 10 koncerter af ca. 25 minutters varighed. En glimrende mulighed for at shoppe rundt, opleve nye bands/musik eller gense gamle favoritter.

Aarhus var andet stop på touren. Fredag aften blev Studenterhuset besat af Primes bedste. Publikum havde blandt andet mulighed for at opleve bands som Defecto, Siamese, Evra, Unseen Faith og Daycare for Jedi. En blandet skare af bands rent genremæssigt, men alle med det simple formål at give det fremmødte publikum en god aften og forhåbentlig indtjene et overskud til Børnecancerfonden.

Stor versus lille scene
I dagens anledning var Studenterhusets store sal blevet splittet i to. Den normale store scene var vært for den ene halvdel af aftenens koncerter, mens en langt mindre og meget intens scene var sat op i modsatte ende af salen. Til brug ved anden halvdel af aftenens koncerter. Et quick fix, da hele arrangementet i sidste øjeblik måtte flyttes, grundet lukning af V58, det oprindelige spillested.

Aftenens første navne var sat til at sætte liv i den store scene. Roskildegenserne fra Sons of Death Valley ramte scenen med høj energi og vanlig attitude. To ting, der i særdeleshed var behov for. Publikum havde hverken taget det festlige fredagshumør med eller var mødt talstærkt op. Det sidste var heldigvis ikke noget, der ikke kunne kureres med øl og god musik.

I den sammenhæng var Sons of Death Valley sandsynligvis det helt rigtige band til at starte. Bandets støvede hardcore-rockede lyd stod fint i den store, halvtomme sal og inviterede indbydende, desværre uden at publikum tog imod. Som grundreglerne for aftenens koncept udskrev det, fik publikum 25 intense minutter, hvor især 'Fightsong' fra kvintettens kommende udspil burde have startet en solid mosh foran scenen. Bandet leverede på charmerende vis deres numre og fortjente egentlig en bedre modtagelse, end de fik. Også selvom forsanger Dan hverken kunne huske, hvilken by han var i, eller hvilken dag det var.

Samme minut som Sons of Death Valley forlod den store scene, stod poppunk-bandet Daycare for Jedi parat på den lille, 10 kvadratmeter store scene. Størrelsen indbød til en intim oplevelse, til trods for Studenterhusets størrelse. Hvad der virkede som få fremmødte få minutter tidligere, var pludselig anstændigt.

Desværre var det meget minimalistiske setup også ensbetydende med en noget mudret lyd. Guitar og bas var svært utydelige, mens trommeslager Kristian var den eneste, der gik klart igennem i lydsumpen. Lidt justeringer undervejs hjalp heldigvis på problemet. Desværre først da halvdelen af tiden var gået.

Kvartettens energiske punk-tempo og singalong-venlige lyrik, fik afslutningsvis sat lidt gang i publikum. Især bandets seneste single, ‘Next Chapter’, fik trukket publikum frem mod scenen. Specielt en meget fuld fyr, formåede at holde en fest. Topkarakter for at være så fuld og vælte så mange gange inden klokken 21. Daycare for Jedi forsatte de fine takter og spillede en koncert med masser af godt humør og energi. Præcist som et poppunk-band skal.

Københavnske Evra hev 'coren tilbage på den store scene. Bandet spillede en gang effektiv tråd i vanlig Evra-stil. Undervejs lykkedes det endda at få trukket publikum lidt tættere på den åbenbart enormt intimiderende scene. 'Washed Away', ‘Curse of the Moon' og 'Lightbearer' bar koncerten, hvor eneste overraskelse var, at bandet stopper efter Prime Is Coming. Typisk dansk.

På den lille scene havde et af Danmarks helt store progressive metalhåb, Ghost Iris, linet up. Til forskel fra Daycare for Jedi, tog den københavnske kvartet sig tid til at få indstillet lyden fra start. Det gav et mindre ophold i koncert-flowet, men hellere det end endnu en lydsvag koncert på den lille scene.

Med det indledende lydspor fra titelnummeret til bandets kommende anden plade, ‘Blind World', sparkede kvartetten koncerten i gang. Herfra gik det direkte over i ‘Gods of Neglect’. Ligeledes fra bandets kommende udspil. Kvartetten spillede en stærk koncert. I hvert fald i forhold til hvad scenen kunne bære. Guitarist Nicolas Grøblund Thomsen kunne godt have brugt lidt mere lyd, men derudover var tiden, der blev brugt på indledende lydjusteringer, givet godt ud.

Endnu en gang vandt den lille scene og ikke mindst Ghost Iris. Som fjerde band og med aftenens hidtil tungeste og ondeste sætliste, lykkedes det endelig at få engageret publikum. Siden første band var der også kommet gang i lysshowet på scenen, hvilket gav hele oplevelsen af den københavnske kvartet et ekstra løft. En ond koncert, der for alvor skubbede Prime is Coming i retning af succes.

En overflod af god dansk musik
Herefter indtog aftenens mest erfarne gruppe scenen. Midt i koncertstrømmen, som femte band. En ydmyg placering for en gruppe, der sandsynligvis sagtens kunne have afsluttet aftenen. Siamese var kommet for at feste og ville have Aarhus med.

Lydbilledet gik på et splitsekund fra tung, progressiv, djentet metal til dansevenlig alternativ rock. Charmen ved hele aftenens koncept fanget i et flygtigt øjeblik. 'Tomorrow Never Dies’, fra bandets seneste, selvbetitlede udgivelse, indledte kvintettens sejrstogt. Bandets stærke numre og Mirza Radonjica-Bangs engagement, resulterede ikke bare i, at publikum trak ind fra røg og snak i kulden, men ligeledes i at den intimiderende store scene endelig blev overvundet.

Efter en flot fremvisning fra Siamese blev det for alvor tungt og ondt. Cabal indtog den lille scene, og det kunne den slet ikke holde til. Kvartettens lyd var alt for bombastisk til de 10 kvadratmeter. Alle begrænsninger blev nået. Med få undtagelser lød alt indledningsvist som en gang nedstemt pløre. Endnu en gang måtte publikum trækkes med elendig lyd halvdelen af koncerten, inden det blev nogenlunde fornuftigt at høre på.

Fra Cabal og direkte til endnu en gang progressiv metal. Cold Night for Alligators udgav sidste år et af de bedste danske udspil det år ('Course of Events'). Den udgivelse kombineret med kvintettens tidligere meritter havde givet dem en plads på Studenterhusets store scene. Velfortjent.

Uden videre introduktion eller advarsel gik den københavnske kvintet på scenen. Mens fem mennesker stod parat. Hvis man endelig vil skyde sig selv i foden, er det da en begyndelse. Cold Night for Alligators' musik er ikke ligefrem let tilgængelig. Det kræver, at man investerer tid. Det virkede nærmest tåbeligt, at bandet ikke forsøgte at trække publikum til fra start.

Musikalsk var det dog en positiv oplevelse. Med få undtagelser blev bandets kompositioner eksekveret smukt og elegant. Det var en fornøjelse igen at opleve Kristoffer Jessen og Roar Jakobsen lire løs på guitaren. Med undtagelse af Johan Pedersens vokal, der virkede en smule slidt og anstrengt, og trommer, der momentvist var ude af takt, viste bandet en stærk profil. Numre som ‘Followers' og 'Calculated Accident’ blev leveret stilsikkert og fornøjeligt.

Herefter var der dømt hjemmebane-band på den lille scene. Som en gæst nævnte: Nu bliver det grimt og ulækkert. Deathcore af bedste danske klasse. Unseen Faith lagde hårdt ud med et nyt numme, med samme tekniske præcision og svulstighed, der præger bandets mini-debut 'Yokebreaker' (2015). Et stærkt nummer med et afsindigt tungt og brutalt break og c-stykke.

Unseen Faith spillede 25 minutters intens og ond tråd, der inkluderede alt fra pig squals, mere godt nyt materiale, scenens første stagedive og Johan Pedersen med på gæstevokal. Aarhusianerne satte ild til gulvet foran scenen og leverede deres energiske deathcore lige så tight og sikkert som på plade. Mere Unseen Faith, tak!

Endnu et kontrast-skifte. Fra deathcore til alternativ metal med Deafheaven-inspiration og masser af storladne elementer. møl var aftenens sidste band på Studenterhusets store scene. Det var veldisponeret at lade møl lukke den store scene. Aftenen og specielt publikum havde nået et niveau, hvor kvintettens dragende musik passede perfekt. Man havde lyst til at lade sig forføre og drive langt ind i det musikalske univers. Flankeret af et intenst lysshow hypnotiserede kvintetten det tilbageværende publikum og satte et effektivt punktum for aftenens oplevelser på den store scene.

Studenterhuset og Prime Is Coming i Aarhus blev lukket og slukket af Defecto. Med Nicklas Sonne i front, siddende i bedste Dave Grohl-stil. Under torsdagens koncert i Odense fik forsangeren et brud på knæet, der resulterede i, at aftenens koncert for hans vedkommende blev afholdt fra en stol. Desværre ikke en Game of Thrones-inspireret stol som Grohl. Derved var der heller ikke plads til så meget lir. I stedet fik det tilbageværende publikum solid tråd. Såvel nyt som gammelt. Det nye nummer 'Gravity' passede fint ind sammen med ældre materiale som 'The Sands of Time’, der lukkede aftenens sidste koncert.

Til trods for en hel del lydproblemer og et ekstravagant kedeligt lysshow var aftenens sidste koncert vellykket. Den lille scene var et lidt hurtig løsning, og det led såvel bands som publikum under hele aftenen. Lyden blev aldrig rigtig god, men i mangel på bedre var det til at overkomme.

Det startede sløjt, men endte som en succes. Specielt Ghost Iris, Siamese, Unseen Faith og møl var med til at løfte aftenen. Konceptet med et løbende flow af koncerter fungerede, om end en enkelt større pause sandsynligvis havde gavnet. Også salgsmæssigt var aftenen en succes. Sammen med et udsolgt show i Huset i København i dag sikrede det aarhusianske publikum, at den omrejsende rock- og metalkaravane går i plus og leverer et overskud. I aften er det Huset i København, der står for skud, og de, der har investeret i en billet, kan se frem til en god aften med masser af god dansk rock og metal.