Metalgudens power groove epoke

Metalgudens power groove epoke
Glædeligt genlyt med Fight-debutten "War of Words", interessante demoer og en ligegyldig dvd. Helt uden frygt for at få forlænget min livstidsdom til livstid x 666 år af det selvbestaltede metalpoliti, så vil jeg uden blusel konstatere, at det i dén grad er befriende at genstifte bekendtskabet med Rob Halfords første band efter bruddet med Judas Priest i start-90’erne: Fight. For efter mit seneste møde med The Metal God ham selv i forgrunden for forkølet Judas Priest i Valby Hallen for et par år siden mistede jeg en stor portion respekt for sangeren fra Birmingham (nej, 666 øksehug lyder dommen for falsk metal-ageren - Red.).

Derfor er det godt lige at blive mindet om, at manden rent faktisk har leveret højpotens metal til masserne. Det gjorde han med Priest i gamle dage, herefter med Fight og i den grad også med solobandet Halford, der efter sigende udkommer med album nummer tre i år.

Og jeg trænger godt nok til lidt Rob Halford- og Priest-tro inden dette års højdepunkt: Sweden Rock, hvor Priest jo headliner.

Rob Halford indspillede to fuldlængde albums med Fight i hhv. 1993 og 1995, og det er for at markere 15-året (!) for det første, at Fight nu udsender en box med diverse spændende og uspændende optagelser. Og lad det være sagt med det samme: Det er lydsporene, altså de to cd’er, som er pengene værd. Dvd’en lider af det, som rigtig mange musik-dvd’er lider under i disse dage: Elendige optagelser, dårlig lyd og intet budskab andet end salg.

Selve albummet er ét stk. fremragende, røvsparkede metal-historie, udgivet på et tidspunkt, hvor grunge var på sit højest og heavy metal på sit laveste. Men det sked Rob Halford ligesom højt på med et album med en meget, meget brutal tilgang til den hårde rock. En aggressiv måde at riffe på, som Judas Priest tog til sig på deres comeback uden Halford, det benhårde ”Jugulator” (1997). Jaja, og hér får man så høvl af ”mædl-polisen” igen, men lyt lige efter at overvej, om ikke den gamle alligevel har lidt ret. Her bag skærmen synes vi i hvert fald, at det er tankevækkende, at Rob Halford og Fight i høj grad var med til at definere den lyd, som Judas Priest skulle overleve på (Fight fik dog også en hel del fra Pantera, der jo supportede Priest feat. Halford på "Painkiller" touren, KB hallen inklusive - Red.).

På ”War of Words” er der en god håndfuld stærkt hårdtslående tracks som bl.a. ”Nailed to the Gun” og ”Into the Pit”, men det er især numre som ”Life In Black” og ”Laid To Rest”, som giver albummet tyngde. To numre, som holder den dag i dag.

Med i ”War of Words”-pakken er også cd’en med demoer fra de første uger af Fights levetid, og det er interessante sager, skulle vi hilse at sige. Ud over at der er fire ikke-udgivne numre på, så bliver demoerne leveret med en livsalig friskhed og råhed, helt upoleret og potent. Det er hér, perlerne findes. Og så tag lige at dyrke de trommer, som leveres af Judas Priest-trommeslager Scott Travis. Her er der tale om musikalsk og rytmisk rygrad.

Jeg giver ikke karakter for dvd’en, for så vil jeg få tillægsstraf. En samlet karakter for ”War of Words” albummet og demoer er dog på sin plads.

War of Words
4