Ugens Monsterdrøn

Ugens Monsterdrøn
Killswitch Engage imponerer med det gennemsolide album, "The End Of Heartache". På den nyere metalscene har de vokalmæssige kontraster været et af de mest typiske udtryksmidler - uanset om bandet nu har heddet Slipknot, Ill Nino eller noget helt tredje, fjerde etc. Også amerikanske Killswitch Engage (KsE) dyrker denne tradition, hvor sangeren skiftevis lyder som var han en ondsindet udgave af Hannibal Lechter, der har fået indopereret John "Obituary" Tardys stemmebånd og andre gange som en småslikket semi-udgave af Linkin Parks Chester Bennington. Eller noget.

I tilfældet KsE og sangeren Howard Jones er melodilinjer og hooklines dog så ufattelig stærke, at KsE formår at ramme et helt eget niveau og udtryk, som i høj grad løfter dem langt over gennemsnittet af "nu metalliske kontrastvokal-bands" (uden nødvendigvis at insinuere noget ondt om Ill Nino eller Slipknot). På det nye KsE udspil "The End Of Heartache" kan man virkelig høre hvordan sanger Howard Jones folder sig ud med både rå growl og melodiske fraseringer, der røber en glasklar inspiration fra 80ernes hard rock tradition. Prøv lige at tjekke de monstersuveræne og stemningsmættede omkvæd i åbneren "A Bid Farewell", "Breathe Life" og titelnummeret. For pokker da, hvor de "sætter" sig - i sindet og lige i smasken. Og der er mere endnu: tjek blot "When Darkness Falls" eller singlen "Rose Of Sharyn".

Musikalsk set baserer KsE sig på et betonfundament af power groove mixet med den nye metal lyd, hvor dobbelt-pedalen indimellem truer med at trykke bunden ud på undertegnedes over tyve år gamle Jamo-højttalere. Tung lyd, fuld kraft og gnistrende spader, men KsE indeholder ligeså meget indædt passion som ren power. De ovennævnte sange er de bedste eksempler på denne vellykkede og sydende symbiose, men i det hele taget er "The End Of Heartache" et gennemsolidt album, der ganske godt overgår forrige års "Alive Or Just Breathing".

KsE går en højprofileret tid i møde på heavy scenen, ingen tvivl om det!

The End Of Heartache
4