Ugens Monsterdrøn

Ugens Monsterdrøn
Triviums debutalbum på RoadRunner Records, "Ascendancy" er et mægtigt monsterdrøn af Maiden, Metallica, nu-thrash og en imponerende teknik. Roadrunners bud på et kommende stort metalnavn, Trivium, gløder igennem her på deres andet udspil (og første for RoadRunner - Red.). Gennemsnitsalderen i bandet ligger omkring de 20, og alligevel lyder drengene fra Orlando, Florida som om, de har spillet sammen i 10 år. Netop det høje tekniske niveau og de mange skærende guitarsoli er med til at trække Trivium op over alle konkurrenterne i ”nu-thrash” genren, som for alvor har vundet terræn på det seneste – især i USA.

Guitarharmonierne og et utal af tungmetalliske riffs bringer lytteren tilbage til de glade 80ere, og man kan høre ekkoer af både Metallica og Iron Maiden. Dyrk bare spadeduellerne i kommende klassikere som ”Drown and Torn Asunder” og titelnummeret.

Frontbrøler, Matt Heafy, sørger hele tiden for, at man i hvert fald ikke falder i søvn og brøler/synger skiftevis i vers/omkvæd. Sådan kender vi genren, men det her er altså på et langt højere teknisk plan end man er vant til. Guitarsoloerne i ”Gunshot to the Head Tripidation” afløses af noget der kunne minde om en genindspilning af Metallica’s ”Ride The Lightning”, bare for at give ét eksempel på, hvor vi er, musikalsk. Den bedste sammenligning vil dog alligevel være et – også forholdsvist ungt og nyt – amerikansk band ved navn Avenged Sevenfold, som også gør flittigt brug af thrashriffs og melodiske omkvæd, præcis som det er tilfældet med Trivium.

Det er på én gang både rart og forfriskende at høre et SÅ ungt band, spille SÅ klassisk hævi, og som kan deres kram så godt når de ikke er ældre. Køb!

NB: Trivium spiller på RoadRage-turneen sammen med 3 Inches of Blood og Still Remains, og denne turné rammer Vega, Kbh. mandag den 6. juni. (og hvilken herlig fødseldagsgave til en på dagen 41-årig! Gaveønsker? At Trivium spiller højere end Motörhead gjorde i Store Vega i december! - Red.)

Ascendancy
4