Undergrunden syder i Norge

Disiplin forsøger at slå igennem en udtrådt genre Relativt nye Disiplin er en lidt anden kop te, selvom den er brygget samme sted som Gehenna. Disiplin er også black metal, fra samme land og samme pladeselskab. Disiplin er dog lidt mere PR-orienteret og har nydt stor succes med en musikvideo på det norske Svisj show (af netop titelsangen ”Anti-Life” fra denne plade). En video hvor de leger med omvendte kors, pentagrammer malet i panden, blasfemiske T-shirts og en gut der render rundt i skoven med en ordentlig motherf*cker af en kniv. Jo tak, vi er tilbage til rødderne og det ungdommelige ”we-hate-all-christians”-image. På én gang både naivt og tiltrækkende for unge i oprør. Intet under at Disiplin har opnået kultstatus i Norge, selvom ”Anti-Life” faktisk kun er deres andet studiealbum, og at debutskiven udkom i 2004. Der er fart på hos Disiplin.

De har også de rette folk omkring sig. Satyr og Moonfog promoverer, mens de optager i Telemarkens Akkerhaugen studie og bliver mixet af Frederik Nordström i Göteborg, der også mixer for navne som Zyklon, In Flames og Opeth. Disiplin er ganske simpelt et "boy-band" i black metallens verden, og de skal sparkes op i superligaen med raketfart. Med de rigtige folk bag knapperne, det politiske (u)korrekte pladeselskab i ryggen og en musikvideo der vil få de unge til at nagle sig til bandet som igler er de faktisk allerede sikret succes. Spørgsmålet er så om musikken holder?

Det gør den faktisk. Uhyggelig velproduceret, og alligevel har man kunnet bibeholde den klaustrofobiske atmosfære der altid er i den norske lyd. En balancegang på en knivsæg, som det faktisk lykkes for Disiplin at holde. Jeg var bange for det hele bare var arrangeret, og at pressematerialet slog større brød op end der kunne sluges, men min umiddelbare skepsis blev gjort til skamme af noget ganske gedigent black metal. Herligt! Bør nydes afkølet med en vis respekt for den onde selv, for lad dig ikke narre: Disiplin er satanister, og ikke bange for at indrømme det! Hil den onde musik: Den holder, he-he!

"Anti-Life"
4