08. The Incantation
09. Monkey Wrench
10. Time To Go
11. Smoking Gun
12. Forbidden Territories
4

Hvad er det for en trend, som bands har gang i lige nu? For et par uger siden var det danske Helhorse, der følte trang til at opkalde tredje album efter bandets navn, og nu dukker Flotsam and Jetsam op 30 år efter udgivelsen af debutalbummet ’Doomsday for the Deceiver’ og synes, at det er en god idé – eller også skyldes det mangel på samme – at kalde det nye album for ’Flotsam And Jetsam’.

Flotsam And Jetsam høstede ikke mange roser for seneste officielle og nyindspillede albumudgivelse ’Ugly Noise’ fra 2012. Her på Devilution fik vi ikke en gang anmeldt den. Nu er bandet så klar med helt nyt i form af bandets 12. studiealbum, hvis man ser bort fra forrige års genindspilning af ’No Place for Disgrace’, som oprindeligt blev udgivet i 1988.

Med 30 år i bagagen
Flotsam And Jetsam slipper aldrig ud af beretningen om, at det var her, Jason Newsted begyndte sin karriere. Det har bandet også erkendt og lader således deres nye pladeselskab AFM Records gentage historien endnu en gang i pressemeddelelsen til ’Flotsam and Jetsam’.

Flotsam and Jetsam har deres rødder solidt forankret i den muld, hvoraf thrash metallen voksede sig stor i midtfirserne. Men bandet har hen ad vejen adopteret en mere forfinet og progressiv tilgang til denne ellers så stolte metalstil. Det er i den forbindelse en glæde at kunne meddele, at de så sandelig på det meste af albummet har fundet de gamle dyder frem igen. Albummet kan klart kategoriseret under thrashfanen. Og tak for det.

Nye vitaminer

Albummet lægger med ’Seventh Seal’ ganske hårdt ud med rå riff, tonstunge trommer og rappe, ruskende rytmeskift. Bandet har undergået noget af en forandring siden sidste reelle studiealbum. Stifteren Eric A. Knutson er fortsat sanger og frontfigur, og leadguitaristen Michael Gilbert, der har været med på hovedparten af bandets album, er også fortsat ombord. Men hele rytmesektionen er skiftet ud. Ny på andenguitar er Steve Conley, på bas er Michael Spencer vendt tilbage efter, at han var med i bandet i en kort periode i firserne, og endelig er Jason Bittner kommet med på trommer. Tilsyneladende vil Bittner fortætte med også at spille i bandet Shadows Fall, hvor han har været bag trommerne siden 2002.

Tilgangen af især Jason Bittner har givet nogle vitaminer til Flotsam and Jetsam. Ganske vist er trommelyden ind imellem en smule irriterende. Men Bittner spiller flot gennem hele albummet og leverer nogle mere end gode detaljer til musikken.

Udover albumåbneren er der bestemt også fremragende thrash at hente i efterfølgerne ’Life Is A Mess’ og ’Taser’.

Iron Maiden
Herefter indtræffer en stor overraskelse. På albummets sang nummer fire overraskes man straks over, at det pludselig lyder, som om det er Iron Maiden, der spiller thrash. Melodien i verset er bare så Bruce Dickinson-agtig. Helt fantastisk bliver det så, da man ved et tjek af tracklisten opdager, at sangen hedder: ’Iron Maiden’. Sangen handler selvsagt om torturredskabet og dets historie. Det er næppe tilfældigt. Men heldigvis er det også en vellykket sang med sin blanding af thrash, traditionel metal, tostemmig guitar osv.

En tur gennem albummet åbenbarer dog også, at alt ikke er fryd og gammen. Bandet sætter sig nu og da imellem to stole. Man er ikke tilfreds med at være et thrashband, og Eric A. Knutson vil gerne fremstå som noget større, end han er, hvorfor han til tider kaster sig over en stil, som minder lidt om Geoff Tate (ex-Queensrÿche).

Et vellykket forsøg på at blande thrash med progressiv power metal finder man dog også i 'Time To Go’.

Flotsam and Jetsam har ikke fabrikeret en klassiker. Men generelt er det et godt album, som bandet har udgivet. Det er ikke et af de mange album, som man som anmelder bare lægger fra sig efter endt anmeldelse. Det vil blive hørt igen i løbet af de kommende måneder.

Med nye, mere end habile udgivelser fra Artillery og nu Flotsam and Jetsam og Death angel, så synes der at være gode muligheder for, at 2016 bliver lidt af et thrashår. Det gør ikke noget!