8.Bloodzilla 04:10

9.The Abyss 05:33

10.Titan 01:59

11.Blood Of Them 05:47

12.The Shadow Over Innsmouth 02:53
4

Kan man andet end holde af et band, der indleder deres plade med en sang om at kaste forbandelser på alle vantro? For Orange Goblin er de vantro de få, men dog forpinte og forbandede sjæle, som ikke bekender sig til Black Sabbath.

Nummeret forener alt det, Orange Goblin gør godt. De iørefaldende riffs og habile soloer tilsat et hymnelignende omkvæd, hvor den normalt meget lidt melodisk sprælske forsanger Ben Ward lægger en sjældent god vokalmelodi med linjerne "if you understand/raise your right hand/repeat after me/we a are stone free" (en fin lille reference til Hendrix) og senere "curse all the fools that are born without faith/the Sabbath bell tolls and for them it's too late"

Når det bliver leveret på den måde, må selv skeptikerne bøje hovedet og sige amen til budskabet.

Sabbath og sørøverhymner

Det kører godt for de engelske heavyrockere i disse år, og pladetitlen 'Back from the Abyss' er ikke sigende for bandets nuværende produktivitet, da de for blot to år siden udgav den fremragende og bredt roste 'A Eulogy for the Damned'.

Her fortsætter de i samme spor, både med hurtige, heftige punknumre som den Motörhead-inspirerede 'The Devil's Whip' og tunge, tilrøgede Sabbath-sager som den bluesede 'Heavy Lies the Crown', hvor Ward igen hiver et fællessangs-omkvæd op af skuffen, og hvor der sluttes fornemt af med et mandekor, som smukt indrammer nummerets vikingetema med et gjaldende 'to Valhalla!'.

Den fedt rockende sørøverhymne 'Mythical Knives' indledes med et nærmest Metallica-lignende melodisk forspil, der følges op med et klassisk Orange Goblin-groovy riff og endnu et omkvæd bakket op af et gjaldende mandekor. Det fungerer bare!

Frugterne af hårdt arbejde

Orange Goblin følger flot op på 'A Eulogy for the Damned', og fremstår som et band, der lige nu gennemlever deres musikalske glansperiode. Orange Goblin er et ægte arbejderklasse-rock'n'roll-orkester, og formentlig nogle af de hårdest knoklende i branchen med deres utrættelige turnevirksomhed. Det har efterhånden givet penge nok til også at opnå en ordentlig og fyldig produktion i studiet, og ikke mindst har travlheden gjort dem til bedre musikere. Sangskrivningen og melodierne er blevet væsentligt stærkere på de sidste to udgivelser.

'Back from the Abyss' er dog ikke en perfekt plade. Wards melodiske spændvidde er ikke enorm, og til tider fylder han simpelthen for meget. Eksempelvis på nummeret 'Demon Blues', hvor der stort set ikke er en blok, der ikke bliver fyldt ud af hans forrevne og whiskey-arrede bodegabrøl. Enkelte numre er også bare kedelige, for eksempel 'Into the Arms of Morpheus', som er syv minutters metervare med uinspirerede vokalmelodier og riffs.

Heldigvis sluttes pladen stærkt af med den forrygende 'Blood of Them', som er et riffbåret midtempo-knald, som er for denne plade, hvad 'Death of Aquarius' var for 'A Eulogy...' Det skal blive spændende at se, hvordan sangene fungerer på Orange Goblins hjemmebane, nemlig alverdens tilrøgede og øltilsølede scenebrædder.