7. Beginning Of Sorrow
8. The Blackest Crow
9. Forget To Remember
10. Don't Turn Your Back
11. Cold Sweat
2

Megadeth anno 2013 er Dave Mustaine på godt og ondt. Mustaine har cementeret sin position som enehersker i bandet efter at have frigjort sig af tidligere tiders med- og modspillere i eksempelvis guitaristen Marty Friedman. Også bassist Dave Ellefson måtte ud af vagten i en årrække, og selvom Ellefson truede med sagsanlæg så triumferede Mustaine til sidst og fik Ellefson rettet ind til højre. Endda på så elegant en facon, at selvsamme bassist nu igen er tilbage i folden og agerer trofast højrehånd på scenen.

Med sig har Mustaine så Shawn Drover på trommer, der, efter Mustaines eget udsagn, imponerende nok stadig er trommeslager efter 10 år i bandet. Noget af en bedrift. Mustaines guitarmakker Chris Broderick har knap så mange år på bagen i Megadeth, men han er også en trofast lejesvend.

For lejesvende passer nok stadig bedre end reelle bandmedlemmer. Det er stadig begrænset, hvor meget indflydelse de får på musikken i Megadeth. På den forrige plade ’Th1rt3en’ var netop føromtalte guitarist Marty Friedman krediteret for at have bidraget mere til pladen end samtlige nuværende medlemmer. Og det fordi Mustaine havde støvet en gammel demo af fra de tidlige halvfemsere, der så endelig fandt vej til en plade som rigtig sang.

Det er lidt samme modus operandi på ’Super Collider’. Her har Mustaine igen forfattet samtlige tekster og sange, hvor de tre andre medlemmer af bandet så har fået deres navn på en enkelt sang eller to. Der er dog ingen tvivl om, at Dave Mustaine styrer Megadeth egenhændigt, både kunstnerisk og forretningsmæssigt.

Desværre for ’Super Collider’ betyder det så også, at pladen lider af svær anæmi. Der mangler simpelthen at blive tilført noget nyt udefra. Efter Friedman mistede interessen for metal og til sidst forlod Megadeth, har det været sporadisk med gode plader fra Mustaines hånd. Der har været de gode og de middelmådige. ’Super Collider’ falder i sidstnævntes kategori. Den starter ud med ’Kingmaker’ og titelnummeret, der indvarsler en nogenlunde plade, men niveauet daler og det bliver for ensformigt.

End ikke covernummeret ’Cold Sweat’ af Thin Lizzy kan bringe pladen op på niveau, da den læner sig for meget op af originalen til at få sit eget udtryk. Netop udtryk er hvad, der mangler på ’Supercollider’. Sangstruktur og produktion er klassisk Megadeth. Man er ikke et sekund i tvivl om, hvem der spiller guitar, hvem der synger og hvordan kompositionerne udvikler sig. Det er alt sammen hørt før og desværre ikke på Megadeths bedre plader. Faktisk syntes jeg, at jeg blev mindet om ’Risk’ og ’Cryptic Writings’ da jeg hørte den. Jeg havde foretrukket nogle af de plader, hvor Mustaine og Friedman stadig var på bølgelængde og virkelig gav den gas for at bevise noget overfor omverdenen.

Derfor bliver det skuffende to ud af fem til ’Super Collider’. Der er simpelthen ikke samme fart og moment over Mustaines partikelaccelerator, som både han og bandets mange tusinde fans godt kunne tænke sig. Hvis han vil skabe et nyt Big Bang indenfor thrash, så er det andre partikler, der skal sendes i rotation i Megadeth-maskinen.

Du kan selv vurdere nummeret 'Kingmaker' på Megadeths egen YouTube-kanal nedenfor: