7. Seraphic Terror
8. A Faustian Deal
9. An Unexpected Guest
10. Great Northern Plague
11. The Alchemist
4

Hvad putter de i vandet derovre i Sverige? Witchery, Watain, Firespawn og Ghost som de nyere bands, men historien er jo spækket med svensk metal. Lige fra Bathory, Dissection og Candlemass til dødsmetalbølgen ført an af Entombed, At the Gates, Dismember, Hypocrisy og mange flere, hvorefter næste bølge med Marduk, Dark Funeral, Arch Enemy, Meshuggah, Opeth og Amon Amarth tog over. Og her har vi blot nævnt nogle få af de mange bands, der gennem tiden er opstået og har opnået stor international succes. Sverige kan bare noget. Witchery er afgjort et band, der også gerne vil med i det fornemme selskab.

Witchery startede faktisk for 20 år siden, da et par medlemmer af kultbandet Satanic Slaughter droppede ud af bandet og begyndte at eksperimentere med andre musikere. Året efter udkom debutpladen 'Restless & Dead', og de barsler nu med deres syvende studieplade, 'I Am Legion'.

Deres kerne af musikere i form af Richard Rimfält og Patrik Jensen på hver sin guitar har været stabil lige siden 1997, og det samme har Sharlee D'Angelo på bas, mens trommeslager og forsanger har været udskiftet. Dermed er der heller ikke meget tilbage af Satanic Slaughter i Witchery anno 2017. I dag rundes Withcery nemlig af med Chris Bjarkensø på trommer og Angus Norder på vokal, der begge medvirker på deres anden plade med denne. Begge kom ombord i 2016 før indspilningerne til den forrige plade 'In His Infernal Majesty's Service'.

For de, der ikke kender bandet, er Witchery svensk thrash i den tunge liga. 'I Am Legion' afviger derfor ikke så meget fra den formel, de så fint har haft i 20 år. Pladen starter med klassisk Slayer-riff i i introen og går over i noget mere højtravende i starten af 'True North', der starter som noget, der var taget ud af soundtracket til filmen 'Interstellar', før den åbner sig som en tung thrash-sang, hvor man har hørt lidt på Satyricons måde at blande thrash og black metal. Det kan også høres på 'A Faustian Deal'.

Musikvideoen til 'True North' kan nydes her:

Pladen fortsætter med den udmærkede 'Welcome, Night' og får også et godt skud testosteron med 'Amun-Ra', der i hvert fald har et omkvæd, man kan synge med på, og en herlig guitarsolo. Derefter kommer 'Seraphic Terror', hvor vi igen bliver mindet om, at Witchery ikke kun spiller thrash, men har taget nogle black metal-elementer ind i deres musik.

Der er kun gået et lille år, fra de udgav deres forrige plade, men det er, som om Witchery er ude på at udnytte momentet med de nye kræfter bag kedler og mikrofon. Det skorter i hvert fald ikke på gode melodier og riff på 'I Am Legion', der sammenlagt er en rigtig god plade, hvis man kan lide et thrash-band, der ikke er blege for at hælde en del black i sangene. Lyt eventuelt til pladens sidste nummer 'The Alchemist', der også flyder over med guitarsolo og sorte elementer.

Her kan sluttelig også nydes 'Of Blackened Wing':