Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

W:O:A Metal Battle 2014

Populær
Updated
W:O:A Metal Battle 2014

I 2013 holdt  W:O:A Metal Battle pause i Danmark, men nu går det løs igen i et stærkt forbedret format. 

Koncertarrangør
Forfatter

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at der har været lidt mukken i krogene, omkring hvor tr00 det er at deltage i en metalkonkurrence. Vi mener naturligvis, at man hverken bliver mere eller mindre mædl af at deltage i en sådan, men at deltagelse kan tjene som et godt rygstød, hvis man vinder - og under alle omstændigheder som værdifuld sparring, hvis man ikke når hele vejen til Tyskland.

Dette har givet W:O:A Metal Battle en hård fødsel i Danmark, men via et nytænkt koncept for, hvordan dysten skal forløbe, håber vi, sammen med Livescenen, at 2014 bliver året, hvor talentkonkurrencen får den opmærksomhed, den fortjener fra bands såvel som fra publikum.

Nyt i W:O:A Metal Battle 2014 Danmark

Til hver indledende runde er der 4 pladser - 5 runder á 4 bands – i alt 20 pladser. Som noget nyt i 2014 skal alle deltagende bands skal spille to shows i de indledende runder, så juryen får et bedre grundlag at bedømme dem ud fra. Det vil med andre ord sige, at der til Metal Battle 2014 er 10 pladser til deltagende bands. 4-5 af disse bands kommer til DK-finalen i Aarhus 10. maj.

Juryen

I den danske Metal Battle har juryen altid haft en vigtig funktion i at give bands feedback. Næste år vil et særligt fokus ved bandsamtalerne være booking- og PR-delen. Dette sikres ved, at juryen hovedsageligt kommer til at bestå af bookere og folk fra mediepartnerne.

- Booking-tilgangen
Bookeren, som ser et band flere gange, vil automatisk have det pågældende band højere oppe i tankerne, næste gang der skal hyres et band til eksempelvis en festival. På denne måde burde det gøre det nemmere for bandene, at komme til fadet i fremtiden frem for de kunstnere, som bookeren aldrig har set live.

- PR-tilgangen: 
Den anden halvdel af juryen – mediepartnerne – er med i juryen for at kigge bandenes indsendte reklame/pressemateriale igennem og vurdere, hvordan bandene præsenterer sig selv. Dette er ofte et problem blandt nye bands, som ikke ved meget om at sælge sig selv. Så dette, sammen med deres udnyttelse af nettets muligheder, vil vi kigge nærmere på og give råd og feedback om.

Derudover kommer vi ikke udenom, at der naturligvis også vil være musikere i juryen, der vil give deres besyv med.

Udvælgelsesprocessen

Sammenlignet med de tidligere år vil der være to veje, hvorpå man som band kan blive udtaget til dysten.

- Åben tilmelding:
Dette er den gammelkendte måde, der foregår ved, at bands indsender en ansøgning om deltagelse inden 31. januar 2014, indeholdende musik og pr-materiale. I 2012 var der godt 50 bands, der indsendte en ansøgning om deltagelse.

- Invitationer:
Partnerne i juryen vil blive tilbudt at invitere/håndplukke et band til konkurrencen. Dette vil udgøre 2-5 ud af de totale 10 pladser til indledende runder.

Alle bands fra både den ”åbne tilmelding” og dem, der ”inviteres”, skal alle forbi den "lyttende jury", før de endeligt udvælges til de indledende runder. Denne jury vil også se nærmere på PR-materialet for at vurdere den samlede pakke.

Datoerne

17. april Aalborg, Studenterhuset, indledende runde *
18. april Kolding, Godset, indledende runde *
19. april København, Beta, indledende runde **
8. maj Slagelse, Badeanstalten, indledende runde***
9. maj Esbjerg, Konfus, indledende runde***
10. maj Aarhus, Radar, Finale ***

* Hatesphere & Crowbar headliner
** Hatesphere headliner
*** Headliner TBA

Hvem kan tilmelde sig?

Alle bands, som spiller originalmusik inden for genrerne hård rock og metal, kan tilmelde sig.

De få krav for deltagelse er:
- Dette er en dyst for upcoming bands. Bandet må ikke have kontrakt med et pladeselskab.
- Der findes i dag en del gråzoner i forhold til, hvornår en plade er udgivet på et "selskab", eller om det er en distributionsaftale mm. Er I i tvivl og ønsker at deltage, så kontakt  Livescenen.
- Alle deltagende bands skal kunne spille 30 minutters originalt materiale. 
- Alle deltagende bands skal spille to shows.
- Det kan ikke garanteres, at shows er i egen by/område.

Hvordan tilmelder man sig? 

Tilmelding pr. fysisk brev:
Der skal indsendes en promopakke indeholdende minimum: 
1. Musik på CD
2. Pressemeddelelse inklusive biografi
3. Coverartwork (hvis det haves)
4. Portrætbillede.

Pakken sendes til:

Livescenen
Christiansgade 11, 1
9000 Aalborg
Mærk konvolutten ”Metal Battle

Tilmelding online:
I kan også tilmelde jeres band ved at sende en email til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. med et link til en samlet zip/rar-fil indeholdende:
1. MP3 filer i 320kbit CBR
2. Pressemeddelelse inklusive biografi
3. Coverartwork (hvis det haves)
4. Portrætbillede.
Husk at inkludere de vigtigste oplysninger såsom bandnavn, titel, trackliste, genre mm. i selve mailen.

Hvornår kan man tilmelde sig?

Tilmeldingsfristen er fredag den 31. januar kl. 12.00!
Herefter vil man modtage en email om, hvorvidt man er kommet med eller ej. Forvent svar medio februar.