Copenhell 2014: Onsdag

Populær
Copenhell 2014: Onsdag

Der er delte meninger på redaktionen om Iron Maidens indsats. Ellers bød onsdagen på fest med thrash-ikonerne Anthrax og guitarhelten Zakk Wylde, der var en jævn omgang. På den mindste scene fyrede primært danske bands den af. Her trak Helhorse det længste strå og gav deres livs koncert.

Spillested
Dato
11-06-2014
Koncertarrangør
Fotograf
Jacob Dinesen

Iron Maiden nåede knap nok at blive offentliggjort på Copenhell, før klagerne væltede ind, over at  festivalen var blevet fremskudt til om onsdagen, for ellers kunne de legendariske briter ikke passe Refshaleøen ind i deres turnéplaner.

Well, brokhoveder. Copenhell trak sgu det længste strå. Med 14.000 gæster satte den femte omgang i Helvede rekord. Så mangler vi bare, at lørdagen igen tages i brug, så vi har en firedages fuldblodsmetalfestival på dansk grund. Ja, tak!

Men tilbage til onsdagens musik, hvor hovednavnet delte vandene her på redaktionen. Da Iron Maiden sidste sommer ramte Malmö på deres 'Seventh Son of a Seventh Son'-turné gav briterne simpelthen en viril opvisning i, hvordan man efter tre årtier i branchen stadig kan sætte dagsordenen for en koncert. Det Iron Maiden, der stod på Copenhell, lignede mest nogle, der var faret vild fra et alderdomshjem. Men den anmeldende kollega synes dog at være blevet ramt af et nostalgisk pletskud fra Eddie og co. og kvitterer i sin anmeldelse med fire sorte firkanter. 

Tidligere på dagen var det Anthrax, som fik æren af at åbne årets hovedscene. En thrash-fest fra start til slut, hvor den tidligere guitaris, Rob Caggiano – der nu huserer i Volbeat – joinede sit gamle band på ’Anitsocial’. Så fik vi også slået fast, at gengangere på Copenhell, såmænd ikke er nogen hindring for, at oplevelsen stadig kan føre endnu en fed koncert med sig.

Samme kollega kaster fortjent karakteren 3 efter Black Label Society, der lukkede Hades-scenen uden at gøre et større indtryk af sig. Sidst på eftermiddagen var det Týr, som åbnede den mellemstore scene, hvilket gjorde et nostalgisk indtryk på den færøske kollega, som sender karakteren 4 efter de mytologisk-inspirerede metallere.

Her stod den også på veteranerne i Monster Magnet, der er anmeldt under overskriften ”Fuck Fornyelsen! Monsteret lever!". Senere stod Arch Enemy på scenen og gav deres første show på dansk jord med deres nye growlerinde Alissa White-Gluz, der ikke har samme pondus i stemmen, ifølge dommen fra den nordjyske kollega.

Pondus var der heller ikke nok af i Of Mice & Men, der gav deres første koncert i Danmark. Den metalcoreelskende kollega konkludere dog alligevel, at bandet kunne forlade koncerten med oprejst pande og var et af de få, der konstant kunne holde kog i circlepit-gryden.

I Copenhells første år rasede debatten blandt de danske metalbands om deres manglede fravær på festivalen. Brokken lykkedes. På  den mindste scene Pandæmonium bød onsdagen på fire danske bands. Bas og trommeduoen Fossils underholdt glimrende og løftede den svære opgave med at holde folk fast, selvom de kun står to mand og lirer den instrumentalt af. Snorkegruppen – undskyld, supergruppen – Blood Eagle fik aldrig tilstrækkelig luft under vingerne. Helhorse overgik sig selv og leverede ifølge skribent Molin noget nær deres livs koncert. Sådan. Helhorse virker som Danmarks nye triumfkort, der skal erobre udlandet.

På årets Roskilde Festival skal de spille sammen med The Psyke Projekt, der gav en forrygende midnatsseance og lukkede onsdagen af med et brag.

Læs alle onsdagens anmeldelser her:

Iron Maiden
Anthrax
Black Label Society
Arch Enemy
Týr
Of Men & Men
Fossils
Blood Eagle
Helhorse
The Psyke Project