Ambassadørernes liveshows

Ambassadørernes liveshows

Saxon er blevet kaldt ambassadører for Wacken. De har udgivet deres seneste tre shows på festivalen på en DVD og smidt endnu et liveshow oveni hatten på cd.

Heavy Metal Thunder - Live - Eagles Over Wacken
20-04-2012
3

Med 'Heavy Metal Thunder - Live' har Saxon begået en ganske omfattende liveudgivelse, der bærer undertitlen 'Eagles Over Wacken'. Det henviser til det faktum, at DVD'en er et mix af deres seneste tre shows på selvsamme festival. Nærmere bestemt årene 2004, 2007 og 2009. Det er der blevet en ganske underholdende koncertfilm ud af, hvor man ser NWOBHM-heltene udfolde sig på deres anden hjemmebane. For Wacken er i den grad Saxons hjemmebane. Chefen for Wacken hedder Thomas Jensen, og han er sjovt nok også Saxons manager.

I ekstramaterialet på DVD'en fremgår det da også, at Saxon spillede deres første show på Wacken tilbage i 1992. Her forklarer de, at festivalen dengang ikke var andet end en scene ude midt på en mark. Det er det for så vidt også stadig, men den har udviklet sig til at være Europas største og førende festival, hvilket Saxon også selv kommer ind på i ekstramaterialet. At festivalen har udviklet sig, ligesom forholdet band og festival imellem har det over årene. Det er blevet til mange optrædener på den nordtyske festival og deres tre seneste af slagsen er altså her vævet sammen i ét show. Det kan faktisk godt virke lidt mærkeligt, at man hopper fra år til år, sang efter sang.

Saxon kommer dog den kritik i forkøbet ved, at der i pakken også er en 2CD. På den er der ét langt show fra Glasgow d. 14. april 2011. Her får man samtlige hits, lige fra åbneren 'Hammer Of The Gods' over 'Crusader' og naturligvis den afsluttende 'Wheels of Steel'. Jeg har brugt mere tid i bilen med denne udgivelse end foran plasmaskærmen, så det er faktisk cd-versionen, der har fanget mig mest.

Showet på DVD er ganske flot. Professionelt optaget med masser af kameraer, der giver en god fornemmelse af showets størrelse og publikums indlevelse. Billedkvaliteten er god og man kan vælge mellem stereo og surround som lydspor. Dertil er der ekstramaterialet, hvor det "afsløres", at båndene mellem Saxon og Wacken altså er ret tætte.

Det er derfor heller ikke så overraskende, at denne udgivelse udkommer her i 2012, hvor Saxon pudsigt nok også er med på Wacken igen. Selve 'Heavy Metal Thunder - Live - Eagles Over Wacken' udkommer i hele fem forskellige udgaver. Det er ret mange, men der findes altså også en udgave, hvor fans har kunnet stemme hvilke sange, der skal være på en af cd'erne. Derudover er der en box, der indeholder alle tre shows (2004, 2007 og 2009) i sin helhed samt cd'erne. Den er i stærkt begrænset oplag på 1000 enheder og i 10 af dem er der en guldbillet, der betyder, at man resten af sine dage kan komme gratis ind til en Saxon koncert! På nær festivaler.

Er man Saxon-fan vil denne udgivelse utvivlsomt være pengene værd. Det er veteraner, der stadig kører for fuld damp og ikke virker for gamle endnu. De leverer varen stilsikkert og det kan både ses og høres, at publikum elsker det. Det kan også bruges som lektier til dette års Wacken Open Air. For hvis ikke man ved, hvad der venter i det nordtyske om tre uger, så er denne skive meget sigende for, hvordan festen skydes i gang når et af de velkendte hovednavne starter instrumenterne.

Her på redaktionen ser vi i hvert fald frem til endnu et show med Saxon. Vi har set samtlige af de shows på Wacken, der er med på denne DVD og vi har også lige haft fornøjelsen af bandet på dette års Copenhell. Så vi er klar til 'Denim and Leather'. Er du?