Dobbelt dosis

Dobbelt dosis
Strapping Young Lad i Lille Vega og Devildriver på The Rock. Emil Svendsen havde en travl men tunggod aften. Kl. 10 sharp gik Strapping Young Lad på – uden opvarmning eller noget, hvilket også ville være helt unødvendigt. For bandet spillede fra start højt, hurtigt, svinetight med deres kompromisløse extreme metal, der både har thrash-, døds- og industrial elementer, samtidig med en god portion musiknørderi.

Bandets bizart svære numre leverede de, som om det var let musik. Det var derfor ikke en skuffelse i forhold til albumudgivelserne – højst at de ikke spillede længere og fik flere numre med!

Skulle man dømme efter frontmandens frisure, skulle man ikke tro, at frontfiguren ikke var Crusty the Clown fra Simpsons, men derimod den legendariske Devin Townsend. Ikke nok med, at han er en af de få, der ikke har ladet plyshår være konsekvensen af sit hårtab, men derimod ladet fedtede dreadlocks omkranse sin blanke isse; han er så vidt vides den eneste, der har fået det til at se ondt ud! Det er nu ikke det mest onde ved ham, men derimod hans vokal, som han har en dæmonisk kontrol over. Han er muligvis den dygtigste sanger inden for den extreme metal (om han så er den bedste er en smagssag).

De kom, Devin sang og Strapping Young Lad sejrede! Jo, de havde godt nok prøvet det et par gange før, kunne man fornemme, men ren rutine blev det aldrig. Leverede gjorde de til fulde.

Karakter (på 13-skalaen): 11[/b]

Devildriver på The Rock, Kbh. onsdag den 14. juni Det skal med det samme undskyldes at denne anmeldelse ikke er af hele koncerten, men kun den sidste del, da showet fandt sted samme aften som ovenstående Strapping Young Lad-show i Vega - og jeg skulle nå begge dele. I øvrigt ærgeligt for både metalhoveder og spillesteder, for jeg tror at der var flere til begge koncerter, der gerne ville eller burde have hørt begge bands!?

Devildriver spiller brutalt men simpelt, hurtigt men tungt og med en god gang næsten-growl henover. Bandet kunne godt minde lidt om en nyere generations Sepultura.

Devildriver havde fået godt gang i folk, da jeg dukkede op og spillede sådan set udmærket. Dog er kvaliteten af gruppens materiale noget ujævn, så lidt langtrukkent føltes det nogle gange. Men bandet smadrede nu fint nok igennem – især frontmanden Dez Fafara var på, men det er vist heller ikke så ofte, bandet får lov til at være hovednavn. Det virkede til gengæld lidt på resten af bandet som om, deres evner som musikere var strakt til det yderste, uden de dog spillede dårligt. Overskud var der bare ikke så meget af.

Men alt i alt god energi og god kontakt til pitten.

Karakter (på 13-skalaen): 8.5

Strapping Young Lad i Lille Vega, Kbh. onsdag den 14. juni 2006