Broderlig forsoning

Broderlig forsoning
Max og Igor Cavalera er tilbage sammen i Cavalera Conspiracy, der bruger enkeltheden effektivt. Efter en over 11-årig musikalsk skilsmisse mellem Sepultura-brødrene Igor og Max Cavalera, har de endelig fundet sammen igen i bandet Cavalera Conspiracy. Max forlod Sepultura tilbage i 1996, efter at bandet havde fyret manageren Gloria, der tilfældigvis også var Max' kone. Max dannede derefter Soulfly.

For et par år siden, forlod Igor Sepultura, og nu er brødrene så forsonet igen. Bandet består desuden af Marc Rizzo fra Soulfly og Joe Duplantier på bas (han plejer at være guitarist og sanger i det franske band Gojira). Derudover gæsteoptræder Rex Brown (Pantera, Down) og Max' stedsøn Ritchie Cavalera også på albummet.

Det er med andre ord nogle erfarne herrer, der spiller på "Inflikted", hvilket er tydeligt, fordi de mildest talt simple riffs bliver spillet så godt og rutineret, at de ikke bliver kedelige, hvilket de ellers godt kunne være blevet! Man hører i musikken både noget af den proto-metal, som var et Sepultura kendemærke, men også et element af industrial, der ikke mindst skyldes at lyden er så hyperkompresset, som den er, og at Rizzos leadguitarspil udgør en sfærisk modvægt til tyngden i riffene. Der er til gengæld ikke meget af Igors tribal-trommer tilbage, og det er faktisk lidt af en befrielse.

I det hele taget er det et overraskende godt album. Overraskende, fordi man godt kunne frygte at motivationen for at lave bandet var ren nostalgi hos nogle has-beens, men musikalsk set er det faktisk originalt, uden dog at være i en liga for sig selv. Det er enkeltheden, det gode håndværk og Rizzos guitarornamenter der får "Inflikted" til at holde.

Inflikted
24-03-2008
4