AMF 2018: Kompromisløse morgenflade

Nyt-Liv

Nyt Liv havde fået den utaknemmelige tjans at agere vækkeur på festivalens tredjedag. Det blev en morgenvækning med en serie musikalske hardcorelussinger uden mulighed for at trykke på snooze-knappen.

03-11-2018
1. Bløder
2. Løber Fra Alt
3. Det Skal Du Nok Bli'
4. Aske Og Blod
5. Ingen Fast Form
6. Lys
7. Stille Ikke Død
8. Fortidens Tæsk
9. Livet Brænder
Peter Troest (arkiv)
4

Det er altid en hård omgang at sætte gang i en festivals sidste dag. Som størstedelen af publikum havde denne journalist også taget for sig af de våde varer i løbet af fredag nat i en grad, hvor Nordjyllands mest snaskede morgenbuffet blev fravalgt, og dagens første måltid i stedet bestod af Studenterhusets blæksorte kaffe. Og Nyt Liv.

Den københavnske hardcorekvartet gik på foran et fåtalligt publikum, der dog hurtigt sneg sig op på 50-60 mennesker, hvilket vel er forventeligt, tidspunktet taget i betragtning. Efter et par hurtige drøn fra bandets debut-ep, ’Livet Brænder’ fra 2017, blev der budt på en længere parade af nye numre fra den kommende plade, der forventes ude tidligt i 2019. Det lyder til, at vi kan forvente en mere atmosfærisk og eksperimenterende udgivelse, hvor Nyt Livs rasende tempo er sat en smule ned for at give mere plads til den musikalske legestue.

Dermed ikke sagt, at det ikke stadig går hurtigt nok. Når man kan afvikle et ni-numres sæt på godt og vel 25 minutter, kræver det en vis effektivitet. Den intensitet, Nyt Liv får opbygget på scenen, er en af bandets største forcer. Der er ikke så meget snak og hyggen sig; der skal tæskes igennem fra først til sidst. Med den pornstache-beklædte guitarist Martin Goltermann og forsanger Michael Aagesen som indpiskere, der utrætteligt tramper rundt på scenen som et vilddyr bag tremmer, formår Nyt Liv at komme ud over kanten og suge publikum ind i den musikalske malstrøm, uden at det er nødvendigt med sangerjokes og anekdoter mellem numrene.

Det sidste af bandets nye numre, den tordnende og tonsende ’Fortidens Tæsk’, understregede, at bandet stadig sagtens kan afvikle solid hardcore på under to minutter, inden ep’ens titelnummer, den desperate og skærende ’Livet Brænder’, satte et effektivt punktum for en solid favnfuld morgenlussinger fra Nyt Liv. Masser af smæk, mindre snak. Hvilket absolut ikke var den værste måde at blive vækket på en lørdag i november.