Granatchok og konfetti i Pumpehuset
Kanonenfieber underholdt et propfyldt Pumpehuset med deres store show og fokus på den seneste plade 'Die Urkatastrophe'. Tryk på fra start til slut.
2. Menschenmühle
3. Sturmtrupp
4. Der Füsilier I
5. Grabenlieder
6. Der Maulwurf
7. Panzerhenker
8. Kampf und Sturm
9. Die Havarie
10. Die Feuertaufe
11. Lviv zu Lemberg
12. Waffenbrüder
13. Ausblutungsschlacht
En grå onsdag aften i december blev for en stund forvandlet til et stort show, da tyske Kanonenfieber indtog Pumpehuset og viste, at det ikke kun er på plade, de formår at underholde. Det gjorde de i den grad også, da de besøgte hovedstaden på deres 'Die Urkatastrophe'-turné.
Den har været udsolgt på næsten samtlige besøg rundt i Europa, og det var den også her i København. Pumpehuset havde solgt billetterne længe inden dagen oprandt, så det var en fyldt sal, der tog imod Kanonenfieber, der gik på scenen klokken 21.00. Her gik de på til den bombastiske 'Grossmachtfantasie', der også er åbningssangen på netop 'Die Urkatastrophe', bandet sendte på gaden i september måned. En plade, vi gav topkarakter.
På den måde var der plads til fællessang allerede fra første omkvæd, og salen kendte sangen. Opsætningen med sandsække, pigtråd, skyttegravsforstærkning i form af planker og uniformerne gjorde det nemt for publikum at tage med Kanonenfieber tilbage til 1. verdenskrig. Urkatastrofen. Med masser af teater, kostumeskift og fællessang blev den melodiske black metal serveret på en større scene og en større opsætning, end da vi for to år siden oplevede dem første gang på 1000Fryd i Aalborg, hvor de turnerede med debutpladen 'Menschenmühle'.
Det intime og klaustrofobiske er erstattet af konfettikanoner og feststemning. Den nye plade gjorde det også nemmere med de dybere breaks og store omkvæd. Det strider dog lidt imod udtrykket i musikken, for Kanonenfieber gjorde stadig noget ud af at vise forskellene i sangene. Som da de optrådte i bar overkrop til 'Maulwurf', for ligesom at illustrere hvor varmt det var for soldaterne at grave tunneler og bruge tiden under jorden, mens der blev hevet et kort op og givet ordrer til en wall of death, da man spillede 'Lviv to Lemberg'. En konflikt, der jo faldt i forlængelse af 1. verdenskrig, hvor Ukraine og Polen (og lidt Østrig) udkæmpede et slag om byen Lviv, der netop hed både Lviv, Lwów eller Lemberg, alt efter hvilket land man kom fra.
Det hele kulminerede med den store 'Waffenbruder', der fik Pumpehuset til at skælve en sidste gang, inden koncerten gik på hæld til 'Ausblutungsschlacht'.
Inden da havde canadiske Panzerfaust underholdt med deres meget lignende black metal, der også knurrer om krige, men gør det en verdenskrig senere. Her skylder vi at forklare vores læsere, at en panzerfaust var et tysk antitank-våben, der kunne udskadeliggøre allierede pansrede køretøjer. Her var trommer og lys også som geværild og granater, og stemningen blev lagt fra start. Et inferno af lyd og lys.
Vokalen var gemt lidt væk i mixet, men bestemt ikke visuelt, for forsanger Tom 'Goliath' Remigio stod stor og uhyggelig med en nærmest Leatherface-maske på under hele koncerten og så lige så skræmmende ud, som man fra bandets side havde håbet på. Bag alt det voldsomme i både trommer, tempo, vokal og udtryk gemte der sig dog en sørgmodig, melankolsk guitar, der stod i stærk kontrast til det vederstyggelige. Panzerfaust gjorde det udmærket, selvom flere havde lidt udfordringer med at høre vokalen rundt om i salen.