8. Panzerhenker
9. Ritter der Lüfte
10. Verdun
11. Ausblutungsschlacht
12. Als die Waffen kame
5

Kanonenfiebers nye 'Die Urkatastrophe' er noget så sjældent som en opfølgning på en glimrende debutplade, der er endnu bedre. Bagmanden Noise har simpelthen overgået de høje forventninger, han skabte med 'Menschenmühle' fra 2021 og sendt en plade på gaden, der burde få enhver med hang til black metal, melodisk dødsmetal og historisk interesse til at spærre øjne og øregange op.

For der er knald på fra start. Pladen åbner med nogle historiske radio-samples, der lægger stemningen for det krigsvanvid, vi ved, der rammer lige om lidt. Og sikke et bombekrater, Kanonenfieber efterlader sig i pladens første sang 'Menschenmühle', der netop er opkaldt efter debutpladen. Stortrommerne buldrer som et maskingevær, der lige har set en deling soldater kravle op af en skyttegrav, mens guitarer og vokal knurrer hidsigt, og omkvædet er fængende og hårrejsende på samme tid.

"Deutschland, Deutschland
Kaiserreich
Kriegessucht und Wahnkrankheit"

Oversat:
Tyskland, Tyskland
Imperium
Krigsafhængighed og vrangforestillinger

En utrolig stærk åbning, der meget passende åbner pladen for lytteren og minder os om, at udover at være velspillet black metal, så er det her også en historietime for de nysgerrige. Manden bag Kanonenfieber, der går under kunstnernavnet Noise, står for alt i bandet. Alle instrumenter, tekster, vokal, sangskrivning og research til samme. Han får hjælp af sin ven, amatørhistorikeren Dani B., der tilsammen gør, at Kanonenfiebers tekster alle tager udgangspunkt i Første Verdenskrig, præcis som debutpladen.

En masse research er gået ind i det, og teksterne i sangen 'Waffenbrüder' er bygget på et digt, hvor en soldat beskriver sin tid og sit venskab med en makker i skyttegravene. Om deres tid i krigen og konsekvenserne for dem hver især. Det er stærk lyrik og tilfører en dimension til musikken, der er langt mere nærværende, realistisk og reflekterende end sange om Satan, trolde og andet gøgl, opfundet for chok eller underholdningsværdi. Kanonenfieber lefler ikke for nogen. Det er en barsk opridsning af, hvad der reelt skete under Den Store Krig, der skulle danne grobund for en endnu større katastrofe ganske få årtier derefter. Deraf titlen på pladen. Det her er urkatastrofen, der starter det hele.

Det er ikke kun teksterne, der er arbejdet grundigt med. Også de indlagte lydeffekter, som når en sang som 'Der Maulwurf' starter med, at man kan høre skovlene arbejde sig ned i jorden og gøre skyttegravene dybere. Muldvarpene gjorde det ikke for sjov.

Der er hestetramp i starten af 'Gott mit der Kavallerie', og her er der igen lagt et omkvæd ind, der virkelig kan synges med på. En dimension, Kanonenfieber virkelig har gjort noget ud af denne gang. På flere af sangene kan man tydeligt høre, at det ikke kun er buldrende black metal, men også den melodiske dødsmetal, der får lov at kigge frem og gøre det lyttervenligt. Det kan man eksempelvis høre i soloen til 'Lviv zu Lemberg'.

Det tunge breakdown i 'Panzerhenker' er med til at understregde tyngden. En sang, der igen har et tema om en tysk soldat, der egenhændigt satte op til 16 britiske kampvogne ud af drift. Ifølge Kanonenfieber er identiteten på soldaten Johannes Joachim Theodor Krüger, men det er her, hvor historien aldrig bliver helt sikker, da denne døde i eller umiddelbart efter slaget. Ikke desto mindre en udmærket sang, hvor der er lagt tid og hjerte i teksterne.

Det er ikke kun teksterne, der er gennemarbejdet. Hvis man køber 'Die Urkatastrophe' på vinyl, så får man også en masse med. Der er et postkort til hver sang, nøje udvalgt af Noise, der har været 400 postkort igennem for at vælge dem, Noise syntes, der skulle være med. Samt en forklaring på samtlige tekster. Det hele er på tysk, så man skal pudse sine folkeskolekundskaber af.

'Die Urkatastrophe' er virkelig en lækker udgivelse og bedre end dens forgænger. Den gav vi 4, så vi bliver simpelthen nødt til at give fuldt hus her. Kanonenfieber fortjener det for en gennemført udgivelse, der på alle fronter viser, hvor meget hjerteblod der er lagt i alle facetter af udgivelsen. Intet er overladt til tilfældighederne.

Og selvom Noise gerne vil gøre tingene helt selv, så har han dog tilladt Maik Weichert fra Heaven Shall Burn at gæste med en guitarsolo på førnævnte 'Waffenbrüder', som man kan se musikvideoen til her:

Noise er heller ikke alene når Kanonenfieber senere på året tager på turné. Der har han sine trofaste, anonyme soldate..., sorry, musikere med sig rundt. De er alle, inklusiv ham selv, anonyme for at hædre de anonyme faldne i Den Store Krig. Et ar i tysk og europæisk historie, der aldrig heler.

Kanonenfieber forsøger at forklare smerten og det vil helt sikkert kunne mærkes når de gæster Pumpehuset onsdag d. 4. december 2024. Vi kan kun på det varmeste anbefale at møde op, købe pladen fysisk og nyde noget af det bedste black/døds-metal, der er blevet udgivet indtil videre i 2024.