13. Metal on Metal
Ekstra
14. Born to Be Wild (Steppenwolf)
Lasse Lagoni
4

Anvil har efterhånd ofte været forbi Danmark. Men dette efterår blev det kun til et enkelt stop i provinsen på bandets igangværende europaturné.

Anvil udgav sidste år den ikke specielt interessante ’Anvil Is Anvil’, og det var da heller ikke sange fra dette album, som livesættet er bygget op omkring. Men ’Anvil Is Anvil’ er også den første udgivelse med bassisten Chris Robertson, som synes at have været en gevinst for bandet, når de spiller live. Han er en ganske ferm bassist, men det bedste ved ham er næsten, at han virker lige så grotesk engageret som gode gamle Lips på guitaren og samtidig har nogle fantastisk sjove grimasser, der fuldt ud lever op til dem, som Lips gennem hele koncerten fremviser.

Lips og Chris Robertson vidnede gennem hele koncerten i Kolding om et par entertainere, der ville og nød at underholde. Det er ganske befriende at være vidne til. Der er nok bands, der forsøger at forhindre, at publikum fotograferer ved koncerterne. Hver gang Lips får øje på et kamera eller en mobiltelefon, finder han en grimasse frem, som sikrer fotografen en lille perle. Det kan forekomme en smule trættende, at vi endnu en gang skulle præsenteres for en guitarsolo med en dildo som plekter. Men Lips er Lips, og Lips er så dedikeret for sine fans, at han sådan en kold aften i november formentlig ville følge dem ud til deres respektive biler og tørre forruderne fri for is.

Anvil blev aldrig et stort band. Der var ikke mange – om end dog flere end frygtet – til koncerten i Kolding. Men det var ikke noget, der på nogen måde så ud til at ødelægge humøret for bandet. Anvil optrådte, som om der var 10.000 tilskuere, og jeg tror også, at det samme havde været tilfældet, hvis vi kun havde været to foran scenen. Så respekt for det!

Livesættet på den igangværende turné er sikkert funderet på de bedste sange fra bandets vel nok største album ’Metal on Metal’, der var bandets andet album og udkom helt tilbage i 1982. Ikke mindre end fire numre fra dette album fik en tur i det dusin med mere, som blev spillet til koncerten.

Koncerten startede ganske potent med instrumentalnummeret ’March of the Crabs’ med Lips stående blandt publikum, mens han spillede guitarleads og beredvilligt som en dedikeret linselus lod sig fotografere af de fremmødte fans.

Trods den primære vægt på gamle sange blev der da også plads til to sange fra ’Anvil Is Anvil’ i form af ’Die for a Lie’ og den spøjse piratsang ’Daggers and Rum’.

Som sagt ville Lips og bassist Chris Robertson underholde. Derimod var der ikke megen munterhed at spore hos trommeslager Robb Reiner. Han og Lips har været grundstammen i Anvil siden 1978. Det kan undre. For hvor Anvil er et sjovt, sympatisk, dedikeret, men ikke særligt kreativt metalband, så er Robb Reiner en klassetrommeslager. Han må ganske givet have fået tilbud fra større bands end Anvil. Han må virkelig sætte pris på Lips og dennes lidt primitive metalsange. Men det er jo det, som gør, at vi bare elsker heavy metal og på trods af synlige mangler også glæder os over Anvil.

Anvil serverede fortrinlig underholdning i Kolding.