Out of Our Minds
I Need I Want I Will
22 Below
Followed the Waves
Henri Leconte
3

Vil man skrive en bog om den amerikanske rock anno grunge- og stonerscenen i 90'erne, findes der næppe en bedre kilde end Melissa Auf der Maur. Den canadiske rødtop har en fortid som bassist i både Hole og Smashing Pumpkins og har på sine to senere soloudgivelser desuden arbejdet med så mange forskellige anerkendte rockkunstnere, at det er svært at finde på et navn fra den periode, man på den ene eller anden måde ikke kan forbinde hende til.

Det betyder selvfølgelig ikke, at Auf der Maur nødvendigvis er et verdensomspændende, genkendeligt rocknavn i sig selv. Og det gør det i særdeleshed ikke i Danmark, hvor dette års ellers meget roste andet soloudspil fra hende, 'Out of Our Minds', har fået mange gode anmeldelser med på vejen. Og det manglede bare: Albummet vokser ved hver gennemlytning og fortjener alt den opmærksom det kan få.

Melissa Auf der Maur på dansk jord

Men ja, det var altså ikke meget opmærksomhed, der havde været på hendes turnédatoer i Danmark. Faktisk havde der været så lidt opmærksomhed omkring dem, at den koncert, der ellers i flere måneder havde været sat til Lille Vega torsdag aften, pludselig blev aflyst med kun ét døgns varsel. Det var en forbandet uforskammet beslutning, og som sædvanlig kom der ingen udmelding om hvorfor, den var blevet aflyst.

Med en koncert på et meget tomt Voxhall i Århus tidligere på ugen, skyldes det dog sandsynligvis økonomiske omstændigheder - og formentlig fra bookernes side. Faktum er i hvert fald at da Auf der Maur fredag aften i stedet trådte ind på scenen på det hyggelige spillested, Beta, var det med en tydelig begejstring for rent faktisk bare at trykke den af. Et stort fremmøde heller ej: Rocken og den gode koncertoplevelse var hele tiden i centrum.

Erstatningskoncerten var i øvrigt en impulsiv idé, som Auf der Maur selv havde været med til at arrangere sammen med de canadiske musikalske kompagnoner i You Say Party! Auf der Maur havde således hooket sig på You Say Party!'s tour, som allerede stod på plakaten på Beta fredag aften, og som hun på Beta fik lov til at varme op for. Stjernenøkker og fine fornemmelser? In it for the bucks? Ikke det der ligner. Udelukkende en stor oprigtig kærlighed til sit fag og respekt for sine fans. Og respekt for dét.

Et kortere show

Tjansen som opvarmningsnavn betød, at hun ikke kunne spille i lige så lang tid, som hun ville have haft mulighed for i Lille Vega. Men mindre var også godt nok. Ti sange spillede hun, alle med samme intensitet og til trods for at hun har været sangskriver til flere skæringer på Holes 'Celebrity Skin' var dén periode passé denne aften. Alle sætlistens sange var hentet fra hendes to soloudspil. Og fuld forståelse for det til trods for at det ellers kunne have været sjovt at høre Auf der Maur levere vokal til Hole-favoritten, 'Boys on the Radio'.

Bedst var aftenen under den Queens of the Stone Age-legende 'I Need I Want I Will', under den dragende sexede 'Head Unbound', samt mens den instrumentale 'Lead Horse' blev leveret i en bundsolid udgave. God var aftenen desuden under de små intermissions mellem numrene, hvor Auf der Maur som en slags miniature udgave af Patti 'Godmother of Punk' Smith stod med næverne knyttede og advokerede for forståelse og kærlighed gennem musikken. Det havde en kraftfuld effekt.

Hun har en enorm portion karisma og at hun samtidig ser godt ud, som hun spankulerer rundt i sort læder og svinger bassen kontrolleret rundt, er en faktor, man ikke rigtig kan komme uden om, skal man tale om sceneshowet. Det ér en faktor, der river én med rundt i rockmanegen. Men selv uden en god røv ville Auf der Maur denne aften havde formået at have det lille spillested i sin hule hånd - for hun er ganske enkelt en eminent musiker med stort M.

Næste gang spiller hun en helt koncert, hun tager et bedre band med sig, og så er vi virkelig in for a treat.