WOA '17: Gennemført belgisk abort
PopulærDødsmetalhovederne fra Aborted var nogle af de første til at sætte gang i undergrundsfesten, da de torsdag aften mere end beviste deres værd på Headbangers Ballroom-scenen under dette års Wacken Open Air.
Det tiltagende mudder på festivalpladsen og den obligatoriske tunge potlugt, der kendetegner Wackens Bullhead City-telt nær Wackinger Village, var ikke noget, der afskrækkede metalfolket fra at møde talstærkt op i teltet 18:15. Wacken Open Air havde nemlig lovet at diske op med lange baner af døds- og black-guldgruber hele aftenen, begyndende med Aborted, der ville blive afløst af atmosfæriske Batushka, som ville blive efterfulgt af grusomme Mayhem, der til sidst ville blive afløst af altfortærende Nile.
Aborted skulle således blive de første til at sparke liv i de tømmermændsramte masser. Det var imidlertid ikke et problem, for publikum tog hurtigt varmt imod bandet, der til gengæld gav dem dødbringende riffs og gennemført ond vokal til den store guldmedalje. Det var umuligt ikke at labbe energien i sig og blive forført af den spektakulære optrin og den fornemme scenepræstation.
Bandet har da også et stort bagkatalog at plukke fra, da det har eksisteret siden 1995, men med store udskiftninger i line-uppet. Således er det indtil videre blevet til hele ni fuldlængdeudgivelser, og der blev teaset en del for en kommende tiende, hvorfra der allerede er frigivet den anmelderroste single 'Bathos'. Singlen lover tunge toner fra Aborted, der med deres seneste udgivelse 'Retrogore' fra 2016 høstede topkarakterer fra et utal af anmeldere, der især værdsætte bandets evne til at skabe dynamik mellem højt tempo og tunge, doom-agtige riffs samt deres referencer til retro- og kultfænomener.
Lyden i Bullhead City denne afte er dog temmelig omskiftelig og ikke altid på bandets side, og det eneste minus ved koncerten endte dermed at være de grumsede passager, hvor vokalen druknede i guitaren. Heldigvis var det ikke noget, der gjorde sig gældende for størstedelen af koncerten, men kun igennem de første par numre, hvor man kunne fornemme forsanger Sven de Caluwés stemme ulme som en sulten ulv under de tykke lag af distortion. Den brød dog heldigvis hul på isen nedefra, slap løs og gik i flæsket på publikum til alles store fornøjelse.
Aborted kunne således ikke have løftet opgaven bedre og viste sig i den grad værdige som opvarmning til, hvad aftenen ellers skulle bringe af nostalgiske frontalangreb og masseudslettelser på henholdsvis W.E.T. Stage og Headbangers Ballroom.