Halvhjertet

Halvhjertet
Slattent udspil fra The Haunted dog med god produktion af danske Tue Madsen. Svenske The Haunted hører til i rækken af svenske bands under den Göteborgske melodøds-hat, selvom de faktisk ikke spiller død, men thrash. Melodierne er der dog og stamtavlen er også i orden, da de nedstammer i lige linje fra At The Gates: The Haunted blev nemlig dannet af Björler-tvillingerne (sammen med Adrian Erlandsson) på ruinerne af sidstnævnte. Også en dansk trommeslager (Per Møller Jensen ex-Invocator, ex-Konkhra) blev det senere til, da Erlandsson hellere ville spille med Cradle of Filth. Med The Haunteds sjette studiealbum,"Versus", har kvintetten forsøgt sig med et album der går mod det mere umiddelbare og pågående, idet pladen er optaget live og lige på – uden clicktracks og den slags nymodens stads. Det gør lyden på pladen mere raspende rå og ligetil, hvilket taler til udspillets fordel. At det måske ikke kun ligger en musikalsk beslutning bag valget om at optage det meste live, men også et ønske om at spare tid, ville være forventeligt i lyset af Björler-brødrenes sommersidespring med deres gamle, navnkundige band At The Gates. At det måske er gået lige vel hurtigt, tyder albummets numre også på, da de faktisk ikke er særligt stærke. Skal man være venlig er numrene befriende ukomplicerede, men selv efter mange gennemlytninger, er der ikke meget fra den plade der hjemsøger baghovedet og får én til at sætte den på igen. Der er for mange monotone passager uden egentlige riffs, men bare guitartons der dækker over noget så grundlæggende gyseligt som guitarakkompagnement (læs: lejrbålsguitar) med forvrængning, og det er for lidt og for kedeligt fra et band af The Haunteds kaliber. Forgængeren "The Dead Eye" var næsten for gennemarbejdet, men den var ret afvekslende og havde ørehængere der fint demonstrede heavysvenskeres formidable evne til at kombinere det melodiøse med det hårde. Selv om man på versus finder momenter, der peger i den retning, er pladen alt for kedelig og for letkøbt til at komme i nærheden af forgængeren. En rigtig skuffelse af et album.

Versus
17-09-2008
2