I Soilworks lette kølvand

I Soilworks lette kølvand
På deres nye album holder Thisted-drengene i Raunchy et højt og spændende niveau, hvor kun de poppede omkvæd hindrer Ulrich Wolf i vild headbanging. Raunchy er dansk Industrial Metal og deres anden cd hedder "Confusion Bay". De fik en del opmærksomhed - også i udlandet - med deres første cd i 2002 på grund af deres karakteristiske udtryk. På "Confusion Bay" fortsætter de den
hurtige stil med masser af hoppende beats og catchy omkvæd.
Musikken er tilpas rå til sine steder at minde lidt om Fear Factory, men det generelle indtryk er, at stilen mere er, som det i øvrigt fremragende svenske band, Soilwork.

Der er masser af rå metalvokal, dobbelte stortrommer og høvlende guitarer og det forbliver spændende, også selvom de catchy omkvæd indimellem bliver en anelse for poppede til min smag.
Samtidig er det jo altid rart at høre noget dansk metal, der befinder sig på et højt niveau, både musikalsk og på produktionssiden. Masser af breaks og skæve passager. Et nummer som "I get what I see" er et benknusende stykke metal med heftige temposkift, en hård rytme og et mærkeligt, men velplaceret svævende mellemspil. Jeg får sgu lyst til at skråle højt, mens nakkehvirvlerne bliver revet af led.

De seks gutter fra Thisted har skruet et godt, hårdt og til tider
overraskende album sammen, også selvom de til tider falder lidt for meget i grøften fyldt med de runde omkvæd.

Jeg kan godt lide "Confusion Bay" og jeg synes faktisk ikke, det bliver forudsigeligt igennem de 11 numre, cden indeholder. Der er potentiale til et monsterdrøn, og så alligevel ikke. Dertil mangler Raunchy lidt af førnævnte Soilworks kompromisløshed. Men Raunchy har bestemt en fremtid indenfor genren og de har under alle omstændigheder fået en fan i undertegnede anmelder. Så vi ender med et lille 10 tal for et gedigent album med stort potentiale.

Confusion Bay
4