7. A Liar Cried Wolf
8. How Long Will It Take
9. Don't Try This Alone
10. Yes Say No
11. Scarred By Omens
4

Siamese Fighting Fish er en raket, som efter en årrække nu har forladt affyringsrampen og smidt både støtteben og hjælperaketter. De kendes under forkortelsen "SIFIFI" og for deres energiske livekoncerter. BREATHE:SEE:MOVE kan være et potentielt gennembrud som forløberen ’We Are The Sound’ (2011) har banet vejen for. Materialet udskiller sig fra det forrige ved at have et mere positivt, omend dybdegående, fokus, både i sangskrivning og tekster. Musikken er af den art, man har lyst til at give den gas til i Guitar Hero, og den leder tankerne hen på Hoobastank og 30 Seconds To Mars.

Om tilblivelsen af albummet udtaler forsanger Mirza Radonjica:

”Albummet er produceret i Vibe Factory i Vanløse, hvor vi forsøgte at gøre indspilningen mere enkel. De 11 sange blev indspillet på 12 dage og med mixning har vi vel lavet en plade på 18-20 dage, hvor We Are The Sound tog et halvt år. Pladen har et positivt udtryk, og vi forsøger at fjerne os en lille smule fra emo-prædikatet. Vi er alle sammen voksne, reflekterede mennesker, og jeg kan ikke personligt se nogen ide i at fortsætte navlepilleriet som kunne være kendetegnende ved nogle af de tidligere ting, vi har lavet. Pladen er på en måde noget af en verdensmand og prøver at beskæftige sig med temaer, der er både store og nærværende.”

BREATHE:SEE:MOVE skal ikke ses som en metaludgivelse, for med dette nye og definerede udtryk har Siamese Fighting Fish, pånær enkelte distortede guitarinputs og skrigesekvenser, stort set lagt hardcore-tendenserne fra sig og skåret ind til benet med et pop-rocket symfonisk råprodukt, der tegner en defineret og stadig energisk stil. Det tager ind i mellem overhånd med strygerarrangementets komprimerede klodser, men det er kun mindre irritationsmomenter i maleriet, og som sagt er det de store temaer, der er på plakaten.

Og så er der gode nyheder til de der har savnet hedengangne Ruhan Daisys forsanger Marc Rolands urørlige stemme. Mirza har fundet både hans sound og funky fraseringer, men også en egen fornyet styrke. Vokalsporene virker mindre komplicerede end på ’We Are The Sound’, og det gør selvfølgelig, at der er mindre dybt vand at drukne i, men udviklingen er stadig til at høre. Han passer ubesværet ind i musikkens dancerock-univers og tilføjer numrene melodisk sammenhæng og dynamik.

Lørdag d. 18. august holdt Siamese Fighting Fish et vellykket releaseparty i Vega. Det vidner om at sekstetten er vokset med ambitionerne, og tilbage står kun spørgsmålet, om de også er vokset fra at dele fiskeshots ud under livekoncerterne? Vi håber det ikke.

Siamese Fighting Fish påbegynder d. 1. september deres tur sammen med A Road To Damascus i Rock N Charity’s navn. Læs mere om konceptet og find koncertdatoerne på http://www.rockncharity.dk/