Mægtig god melodød på solo-ep

Mægtig god melodød på solo-ep

Martin Haumann er normalt kendt for at spille trommer i Essence og Myrkur, men han sysler også med dødsbandet Mother of All, hvor han næsten gør det hele selv.

Titel
Secular Assault
Dato
19-07-2017
Trackliste
1. Human Landscape
2. Secular Assault
3. Victimless Crime
4. Whispers of a 1000 Ages
Karakter
4

Mother of All er et projekt, som Martin Haumann har haft i nogle år efterhånden. I sommeren 2017 barslede han med den anden ep, der har fået titlen 'Secular Assault' og det er vaskeægte dødsmetal, som man kun kan lave, hvis man både har hørt rigelige mængder old-school dødsmetal og samtidig har fornemmelsen for en god melodi. Specielt titelnummeret ruller godt derudad lige fra start, hvor rødderne i thrash-miljøet ikke lader sig fornægte, og det er bestemt positivt ment.

Når man gennem mange år har været vant til at se Martin Haumann udelukkende bag trommesættet, er det fascinerende at vide, at det også er ham, der både synger, skriver sangene og producerer. På debut-ep'en 'Suppression' tog han sig også af bas og guitar, men det har han fået folk til på 'Secular Assault', hvor det er Rasmus Christensen på bas og Jardén Schlesinger på guitar. Sidstnævnte er også kendt fra Satanic Assault Division og Sylvatica og leverer en virkelig god solo på titelnummeret.



Det er en ep på fire numre, og alle har de noget over sig, som gør, at man ikke bliver træt af ensformighed eller mangel på riffs. Budskabet med det sekulære og 'join me in a victimless crime', som der brøles på 'Victimless Crime' er en af de mere subtile og gennemtænkte tekster, der er forfattet. Mother of All er religionskritik på et niveau, der lader lytteren selv fortolke, og det er intelligent pakket ind.

Haumann er en musiker af det pureste stof, der findes. Når han ikke skriver sange til Mother of All, spiller han trommer i Myrkur, der i den grad er ved at få vind i sejlene, og sørme om ikke han også er trommeslager i Søværnets Tambourkorps og har været trommelærer på Rytmisk Center i København. Derudover har han været ved at lave en bog, hvor han kortlægger trommespillet på en af Deaths plader, hvor det var Gene Hoglan, der spillede trommer; Hoglan blev præsenteret for projektet og var imponeret. Haumann var også med i Essence fra start og frem til og med de to første plader. En musiker hele vejen igennem.

Netop det helhjertede mærkes på 'Secular Assault'. Og overraskende er det også, hvor god en stemme han har, og hvor velproduceret og god lyd ep'en har. Der er en snert af den svenske motorsavslyd i guitarerne, som man hørte fra Göteborg i halvfemserne (gæt, hvor Haumann bor p.t.), og tempoet er ikke for sarte sjæle.

Er man til dødsmetal med både tempo og melodi, så gør man sig selv en tjeneste ved at give Mother of All et par gennemlyt. Det er tydeligt, der er potentiale til mere og andet end at spille på trommer i andres bands.