Riget er endnu ikke faldet

queensryche-the-verdict-cover

Queensrÿche er stadig i live og har vundet lidt af det tabte terræn tilbage med udgivelsen af ’The Verdict’.

Kunstner
Titel
The Verdict
Dato
01-03-2019
Trackliste
Blood of the Levant
Man The Machine
Light-years
Inside Out
Propaganda Fashion
Dark Reverie
Bent
Inner Unrest
Launder the Conscience
Portrait
Karakter
3

’The Verdict’ er det tredje Queensrÿche-udspil med Todd La Torre som forsanger, og det viser, at der stadig er puls i foretagendet og varsler måske også genkomst til fortidens storhed.

Meget er sket med Queensrÿches besætning gennem bandets levetid. Oprindelige medlemmer er henad vejen faldet fra, og ved udgivelsen af ’The Verdict’ er det tilsyneladende sket igen. Trommeslager Scott Rockenfield har forlænget sin pause fra bandet, og det er spørgsmålet om der ikke reelt er tale om, at han er fortid i Queensrÿche; Rockenfield har i hvert fald fuld gang i karrieren som komponist og lyddesigner til film, tv og computerspil. I stedet er det forsanger Todd La Torre, der har lagt trommer på albummet. Han beviser i den forbindelse både, at han kan slå på tromme, og at han er et pænt stykke fra Rockenfields niveau. Måske havde det være bedre at hyre en sessiontrommeslager?

Det efterlader så guitarist Michael Wiltorn og bassist Eddie Jackson som eneste originale medlemmer i Queensrÿche. De to gør det nu faktisk udmærket på ’The Verdict’, og det samme gør guitaristen Parker Lundgren og La Torre på vokalen. Sangene er generelt også ganske fornuftige uden at være deciderede mesterværker.

Albumåbneren ’Blood of the Levant’ sætter tingene godt i gang med en sang, der lyder som en rimelig traditionel Queensrÿche-sang.



Inspiration fra sangerens tidligere band?
Det står dog hurtigt klart, at Queensrÿche anno 2019 ikke forsøger at kreere endnu en 'Operation: Mindcrime'. Stilen er mere i retning af den oprindelige, som var at finde på bandets debutalbum, ’The Warning’ fra 1984. Men der nu nogle gevaldige afstikkere undervejs. Flere gange tager man sig i at tænke, at nogle af sangene næsten lyder mere som Crimson Glory end Queensrÿche. Men det giver jo også mening, da La Torre var forsanger i det band i perioden 2010 til 2013. Måske har La Torre det lidt svært ved at finde ud af, om han skal ”simulere” Crimson Glorys oprindelige sanger Midnight eller Geoff Tate. Især sangene ’Bent’ og ’Man the Machine’ har en umiskendelig Crimson Glory-lydende vokal.

">

Lidt grunge
Men der er andre overraskelser på ’The Vercict’. I sangene ’Inside Out’ og ’Propagande Fashion’ har Queensrÿche kastet sig over en stil, der i versene minder ikke så lidt om noget, Stone Temple Pilots kunne være kommet op med i halvfemserne. Det kan man så glæde sig over eller begræde.

Men er man den mere traditionelle Queensrÿche-fan, vil man formentlig glæde sig over powerballaden ’Dark Reverie’.

">

’The Verdict’ er et sammensat og noget stilmæssigt blandet album. Men når det hele skal gøres op, virker det umiddelbart, som det bedste og mest helstøbte album, som bandet har udgivet i mange år, og det bedste med La Torre bag mikrofonen.